Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) analyseerde de snelheidsovertredingen in 2014. Is er een verband tussen het type auto en het aantal pv’s? En kloppen de clichés van bestuurders in een (Duitse) premiumwagen?
Welke merken?
De clichés worden inderdaad bevestigd wanneer je kijkt naar het aantal pv’s per automerk. Bestuurders van een BMW, Mercedes, Audi en in mindere mate Volvo begaan verhoudingsgewijs meer snelheidsovertredingen als je rekening houdt met hun marktaandeel. In absoluut aantal krijgen Volkswagen-rijders het hoogste aantal pv’s.
Verrassende modellen
In de top-10 van snelheidsovertredingen per model staan echter verrassend veel kleine modellen. Met andere woorden: ook de bestuurders van compacte wagens en gezinswagens hebben soms een zware voet. In de Citroën Berlingo, BMW 520d en Volkswagen Passat ligt het aantal overtredingen gevoelig hoger dan je zou verwachten. Vooral de Berlingo is een verrassing, tenslotte is deze bestelbreak ideaal als gezinswagen … maar ook voor gehaaste verhuizers blijkbaar.
Bijna iedereen rijdt te snel
In de praktijk neemt de Belg het niet zo nauw met de snelheidsbeperkingen. Snelheidscamera’s flitsten vorig jaar 3.345.507 hardrijders of gemiddeld 9.166 per dag. Geen verrassing als je weet dat 94 procent van de Belgische bestuurders toegeeft soms te snel te rijden (Europese barometer van verantwoord rijgedrag 2015).
Zone 30
En dat doen we niet alleen op de snelwegen, maar net zo goed op secundaire wegen en in de omgeving van scholen. Wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde snelheid in een zone 30 44,3 km/u bedraagt? Alleen op wegen waar je 90 of 120 km/u mag rijden ligt de gemiddelde snelheid onder het maximum dat toegelaten is.