Deze tien modellen kunnen gerenommeerde sportwagens doen beven. Beleef je sportiviteit liever een verdieping hoger? Dan zijn deze SUV’s het bekijken waard.
Audi RS Q3
Audi geeft zijn SUV’s graag vleugels: de Q7 werd aangeboden met de gigantische V12 TDI, van de Q5 werd de SQ5 met een vurige V6 TDI afgeleid en ook van de Q3 bestaat een pittige RS-versie. Daarin vinden we de 2.5 vijfcilinder turbo met van TT RS en de RS3. De 310 paarden maken het mogelijk om 0 tot 100 km/u af te leggen in 5,5 seconden, met een typisch staccato.
BMW X6 M
Akkoord, de X6 is wellicht niet de meest politiek correcte auto op de markt. Vooral in de M-versie, vaak gekozen in een matte kleur en met schreeuwerige velgen. Maar technisch is het een pareltje, met een V8 biturbo van 555 pk en een verbazend scherp weggedrag. Een arrogante maar duivels krachtige machine.
Infiniti FX Vettel Edition
De wereldkampioen Formule 1 signeerde deze grote SUV en zegt verheugd te zijn over dit product. Achter de sportieve allures van deze mastodont schuilt een vijfliter V8. Atmosferisch, maar wel goed voor 420 pk. Te gek, deze auto, en best interessant door zijn volledig uitrusting en uitgebreide dienst na verkoop.
Jeep Grand Cherokee SRT
Tegenover de Europese concurrenten met hun laatste technologie, lijkt de Grand Cherokee wel een oude dinosaurus met zijn grote, atmosferische 6.2 V8 met centrale nokkenas. Maar hij haalt de schade in met zijn achttrapsautomaat en complexe ophanging. Een auto boordevol karakter en met een typisch geluid.
Lamborghini LM002
In 1977 ontwikkelde Lamborghini het concept van een 4x4, in de hoop te mogen leveren aan het Amerikaanse leger. Dat koos uiteindelijk voor een Italiaans project, maar de constructeur kon dit model niet zomaar opgeven. Het werd omgebouwd tot een ‘burgerlijke’ versie, de LM002, aangedreven door een schitterende V12 die recht uit de Countach kwam. Waanzinnig duur, maar absoluut uniek in zijn soort.
Mercedes GL63 AMG
Voor het eerst wordt een sportieve variant afgeleid van de gigantische GL. AMG rustte de GL uit met een V8 biturbo van 557 pk en met aangepaste wieltreinen. Dit is een sportieveling voor het hele gezin, met een typisch motorgeluid en een spurt van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden. Niet slecht voor een auto met deze afmetingen en dit gewicht.
Nissan Juke-R
Het begon als fantasie van een ingenieur, maar eindigde als commerciële realiteit. De Juke-R is een kleine SUV die zijn 1.5 diesel ruilde voor een V6 biturbo met 550 pk. Met de mechaniek van de GTR verslaat de Juke alles wat rijdt. Opgelet, dit is een duur speeltje waarvan slechts 23 exemplaren geproduceerd werden. En het Midden-Oosten heeft een flink deel van de productie voor zich opgeëist.
Porsche Cayenne Turbo S
Meer is altijd beter. Met de Cayenne Turbo biedt Porsche al één van de snelste SUV’s. Maar de concurrentie is hevig en Porsche volgde met de Cayenne Turbo S, goed voor 550 pk. Een te duchten auto qua prestaties en doeltreffendheid. Hij legt 0 tot 100 km/u af in 4,5 seconden en haalt 283 km/u.
Range Rover Sport Supercharged
De Range Rover Sport is de onstuimige Range. Hij onderscheidt zich met zijn typische look en sportievere weggedrag. In de Supercharged-versie heeft de vijfliter V8 een compressor om 500 paarden naar de vier wielen te blazen. Het geluid is fantastisch, net als de prestaties. Meer nog: zelfs op ongebaande wegen rijdt hij schitterend.
Volkswagen Touareg W12 Sport
Het zag er wellicht uit als een mooie droom: de SUV Touareg uitrusten met de W12 van de limousines Phaeton en Audi A8 om een sportieve versie te verkrijgen. Deze twaalfcilinder met een inhoud van zes liter levert 450 pk, genoeg om je kapsel een nieuwe vorm te geven bij acceleraties. De prestaties mochten gezien worden (0 tot 100 km/u in 5,9 seconden), maar de productie bleef beperkt.