Laat ons beginnen met het goede nieuws: in de eerste vijf maand van dit jaar zijn de inschrijvingscijfers in België volgens de cijfers van Febiac toch met 14,2 procent gestegen tot 191.265 eenheden in vergelijking met vorig jaar (167.464 inschrijvingen).
Toch blijven die aantallen ver achter op de waarden die ‘normaal’ worden geregistreerd voor onze markt. Zo liggen ze bijvoorbeeld meer dan 25 procent (26,6 procent) lager dan in dezelfde periode in 2019, voor de coronapandemie. De autosector kampt natuurlijk ook met bevoorradingsproblemen, vooral in elektronische chips, zo benadrukt Febiac: “de cijfers tonen enerzijds een krimpende markt en anderzijds productieproblemen als gevolg van onderdelentekorten”.
BMW als sterke leider
Onder de merken neemt BMW alweer de eerste plaats in op onze markt. Met meer dan 20.000 inschrijvingen sinds het begin van het jaar is de Duitse autobouwer de onbetwiste leider. Volkswagen en Peugeot vervolledigen de top 3 met elk iets meer dan 16.000 stuks.
Verder noteren we mooie prestaties voor Mercedes (4) en Audi (5), wat dus betekent dat de Top 5 van de Belgische markt drie premiummerken telt. Geen gebruikelijk gegeven… en het bewijst dat de bedrijfswagensector vandaag bij ons de locomotief is van de autowereld.
Top 10 van automerken op de Belgische markt eind mei 2021:
1. BMW: 20.201 inschrijvingen
2. Volkswagen: 16.807 inschrijvingen
3. Peugeot: 16.335 inschrijvingen
4. Mercedes: 13.280 inschrijvingen
5. Audi: 12.557 inschrijvingen
6. Renault: 10.486 inschrijvingen
7. Citroën: 9.650 inschrijvingen
8. Opel: 8.824 inschrijvingen
9. Volvo: 8.622 inschrijvingen
10. Skoda: 8.553 inschrijvingen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: