1. Welke motor?
De Celica was verkrijgbaar met twee 1.8-viercilinders. De meest courante versie ontwikkelt 143 pk, de door Yamaha herwerkte TS schopt het tot 192 pk. In beide gevallen is het gebrek aan koppel bij lage toerentallen opvallend. De eerste motor presteert doorgaans wat teleurstellend, maar de TS heeft veel meer karakter wanneer hij in de toeren wordt gejaagd. Helaas is die bij ons maar heel zelden verkocht…
2. Onderhoudsboekje noodzakelijk
Toyota geniet een verdiende reputatie als betrouwbare constructeur, maar het onderhoud mag niet worden genegeerd. De zeer aantrekkelijke tweedehandswaarde van het model maakt dat de Celica soms bij eigenaars terecht komt die soms niet de middelen hebben om hem correct te onderhouden. Een onderhoudsboekje is daarom noodzakelijk.
3. Pas op met getunede exemplaren
Vermijd getunede exemplaren, wegens de verzekering en de technische controle. Dat verkleint de keuze meteen ook heel sterk…
4. Dure koetswerkonderdelen
Omdat koetswerkonderdelen duur zijn en niet altijd even gemakkelijk om te vinden (buiten het officiële netwerk) kies je op dit vlak beter voor een model in goede staat.
5. Onderhandelen mogelijk?
Celica’s van deze generatie vind je doorgaans voor 3.000 tot 7.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand, de staat en de versie. Reken op 4.000 tot 5.000 euro voor een heel mooie auto. Maar omdat de vraag beperkt is, kan je op de duurdere versies nog steeds proberen om af te dingen.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: