Alfa Romeo Stelvio: vanaf € 39.550 – 150 tot 510 pk

De eerste SUV van Alfa Romeo kan vooral op dynamisch vlak verleiden. Je zou er bijna enkele uitrustingslacunes voor vergeten…

Onze keuze: de 2.2-dieselmotor van 180 pk met vierwielaandrijving. De keuze van het hart is uiteraard de Quadrifoglio met Ferrari-V6 en 510 pk.

Audi Q5: vanaf € 40.300 – 136 tot 354 pk

Het uiterlijk lijkt ongewijzigd, maar de Q5 werd volledig herwerkt en kreeg een topuitrusting. Het rijcomfort is uitstekend.

Onze keuze: 2.0 TDI Quattro S Tronic

BMW X3: vanaf € 37.750 – 136 tot 313 pk

Langzaam maar zeker nadert deze SUV het einde van zijn carrière. Hij is al sinds 2010 op de markt en wordt wellicht volgend jaar vervangen. Er is ook een sportiever gelijnde variant: de X4.

Onze keuze: xDrive20d (163 of 190 pk) met automaat. Maar met de xDrive35i proef je van een zescilinder-in-lijn op benzine.

DS 7 Crossback: vanaf 2018 – 130 tot 225 pk

De officiële keuze van Emmanuel Macron. Het slagschip van de Franse industrie bovendien, want zijn uitrusting is bijzonder volledig. We wachten op de eerste tests om meer te weten over deze veelbelovende SUV.

Infiniti QX50: vanaf € 44.797 – 238 tot 320 pk

De QX50 nadert ook het einde van zijn carrière, maar heeft nog enkele troeven, zoals zijn dienst na verkoop. Onder de motorkap zitten alleen maar V6-motoren. De benzineversie krijgt de motor uit… de Nissan 370Z.

Onze keuze: de drieliter diesel, die zuiniger en soepeler is dan de benzinemotor.

Jaguar F-Pace: vanaf € 43.050 – 180 tot 380 pk

Ook hier gaat het om de eerste SUV van een merk. Hij rijdt en oogt aangenaam, en profiteert onder meer van de vierwielaandrijving uit… de F-Type.

Onze keuze: de tweeliter diesel is ruim voldoende. De 3.0 V6 diesel is geweldig (krachtig en relatief zuinig) en de V6 benzine heeft een schitterende stem. Maar hij verbruikt natuurlijk meer…

Range Rover Velar: vanaf € 57.300 – 180 tot 380 pk

De Velar staat op hetzelfde platform als de Jaguar F-Pace, maar is de grootste uit dit lijstje. Land Rover belooft eersteklas terreincapaciteiten, maar wij wachten op de eerste tests.

Lexus NX: vanaf € 41.990 – 197 tot 238 pk

Met zijn scherpe lijnen rijdt hij niet onopgemerkt voorbij. Hij is er als hybride of turbobenzine, en die laatste is de aangenaamste keuze. Maar uiteraard niet de zuinigste…

Onze keuze: moeilijk… maar ga toch voor de hybride 300h. De 200t is aangenamer, maar moet het opnemen tegen heel wat concurrentie.

Mercedes GLC: vanaf € 47.432 – 170 tot 510 pk

De “crossoverversie” van de C-Klasse neemt alle eigenschappen en uitrusting ervan over. Het ontbreekt de comfortabele GLC bijna aan niets. Er is ook een coupéversie.

Onze keuze: bij de diesels is de 220d al ruim voldoende. Wie fiscale voordelen zoekt, kan terecht bij de plug-inhybride: de 350e.

Porsche Macan: vanaf € 58.080 – 252 tot 400 pk

De Macan is eleganter dan de Cayenne, en kent heel wat sportieve motorisaties. Jammer dat er geen hybrideversie is.

Onze keuze: de GTS, met V6 van 380 pk. De V6 diesel is romig en ruim voldoende, maar past niet helemaal bij een Porsche…

Volvo XC60: vanaf € 49.250 – 190 tot 407 pk

De gloednieuwe XC60 profiteert van de nieuwe veiligheidsvoorzieningen van het merk. En zoals elke goede moderne Volvo oogt zijn interieur bijzonder elegant.

Onze keuze: de D4 van 190 pk, temeer omdat de krachtigere motoren een aanzienlijke meerprijs hebben.