Minerva

Minerva, opgericht in Antwerpen in 1897, is een van de oudste automerken. Het bedrijf was gespecialiseerd in auto’s, motoren en fietsen en beleefde zijn hoogtepunt in de jaren twintig en dertig met zeer luxueuze modellen. Deze AL luidde de zwanenzang in. Hij werd voorgesteld in 1930 en wordt aangedreven door een 6,6 liter achtcilinder-in-lijn zonder kleppen, goed voor 130 pk.

Imperia

Imperia herrijst langzaam uit zijn as, maar het loont de moeite om ook even naar het verleden van het bedrijf te kijken. Imperia werd in 1904 opgericht in Luik en bloeide in de jaren twintig en dertig, met ook enkele sportieve successen. In zijn fabriek in Nessonvaux bouwde het trouwens een testpiste op het dak. Dit is een Imperia Sans Soupapes uit 1930, gefotografeerd op die bekende testpiste.

Apal

Edmond Pery is een van de grote figuren in de Belgische autowereld. In 1961 werd Apal (Application en Polyester Armé Liège) opgericht in Herstal, in de regio Luik. Apal produceerde compacte sportwagens op basis van het chassis van de VW Kever. Een Porsche 356 met een Belgisch sausje zeg maar. Ongeveer 150 exemplaren werden gebouwd tussen 1961 en 1965.

FN

De initialen hebben niets te maken met een politieke partij, maar staan voor ‘Fabrique Nationale’. Nog een merk uit Herstal, dat vandaag nog bekend is om zijn wapens maar ook een reputatie opbouwde met auto’s, motoren en fietsen van 1895 en 1965.

Gillet

Tony Gillet, de bekende autoracer uit Namen, werd invoerder van Donkervoort in 1982. Een jaar of tien later presenteerde hij z’n eigen auto, de Vertigo. Langetijd had die het record van de snelste acceleratie van 0 naar 100 km/u ter wereld. De Vertigo evolueerde van een V6 van Alfa Romeo naar een V8 van Maserati met 420 pk.