Citroën Saxo VTS/Peugeot 106 XS

Van een oude 1.4 benzine met 75 pk word je natuurlijk niet wild, maar door hun belachelijke gewicht, verfijnde wieltreinen, zeer gewillige motor en leuk uiterlijk houden we van deze Franse bommetjes.

Renault Clio 16S

De bult op de motorkap waarschuwt de kenner: neen, dit is geen gewone Clio diesel maar de befaamde 16S. Op het programma staan een doeltreffend chassis en sterke motor (140 pk), maar het imago is minder flamboyant dan bij de 205 GTI.

Alfa Romeo 145 Quadrifoglio Verde

Hier valt niet mee te lachen. Deze Italiaan wordt gekatapulteerd door een tweeliter met 150 of 155 pk. De prestaties zijn top, maar het chassis heeft moeite om dat allemaal te verwerken.

Fiat Cinquecento Sporting

Tussen de authentieke 500 uit de jaren ’60 en de nieuwe 500 verdient deze kleine Cinquecento toch ook wat aandacht. Met 54 paarden ga je niet sneller dan 150 km/u, maar het zijn dappere paarden die aangenaam klinken. Eerder sensaties dan knaltijden dus.

Volkswagen Golf II GTI

De Golf I GTI is uitgegroeid tot een mythe en zijn waarde stijgt. We kiezen dan maar de Golf II. Die is zachter van karakter maar heel veelzijdig, veilig en betrouwbaar. De Golf II GTI is de ideale instapper in de GTI-wereld. Het is ook de oudste in dit klassement.