1. Austin –Healey 100/4 (1953 – 1956), vanaf € 60.000

Achterwielaandrijving, 2.7 viercilinder, 90 tot 132 pk, 14.634 exemplaren

Hoewel hij vooral bekend is door zijn gracieuze lijnen en roffelende zescilinder, is de Austin-Healey nog meer onweerstaanbaar als viercilinder. Zijn fijnere stijl en evenwichtiger weggedrag zorgt ervoor dat deze Brit potig stuurt en je verleidt met zijn geweldige koetswerk end e diepe roffel van zijn viercilinder.

2. Jaguar XK120 (1948 – 1954), vanaf € 80.000

Achterwielaandrijving, 3.4 zescilinder, 160 tot 210 pk, ongeveer 7.500 exemplaren

Dit is waarschijnlijk een van de mooiste auto’s ooit. Toch was het een noodoplossing omdat de berline die Jaguar aankondigde voor het salon van Londen er niet kwam. De XK120 was een schot in de roos, dankzij zijn prestaties (200 km/u) en zijn prijs. De auto vergde de nodige betrokkenheid van zijn chauffeur.

3. AC Ace (1953 – 1963), vanaf € 250.000

Achterwielaandrijving, 2 en 2.6 zescilinder-in-lijn, 100 tot 120 pk, ongeveer 750 exemplaren

Iedereen kent zijn opvolger, de Cobra, met een brutale V8 van Ford onder de motorkap. Maar de AC begon zijn carrière met een zescilinders. Met enkele zescilinders zelfs, van verschillende origine. Met de Bristol-motor is de auto het meest gebalanceerd en het aangenaamst, en zijn homogeniteit kende geen vergelijking.

4. MGA (1955 – 1962), vanaf € 25.000

Achterwielaandrijving, 1.5 en 1.6 viercilinder-in-lijn, 68 tot 108 pk, ongeveer 101.000 exemplaren

Hij had lang de reputatie een “vrouwenauto” te zijn: zijn lijn was te elegant en zijn prestaties waren te zwak. Toch wisten de laatste versies (1600 MkII) en de TwinCam-modellen (met dubbele bovenliggende nokkenassen) uitstekend te presteren. Bovendien was het een van de aangenaamste auto’s om dagelijks mee te leven en om te rijden. Wij zijn alvast overtuigd!

5. Triumph TR2/3/3A (1953 – 1962), vanaf € 26.000

Achterwielaandrijving, 2.0 viercilinder-in-lijn, 90 tot 110 pk, ongeveer 80.000 exemplaren

Hoe kan je aan deze vrolijke snoet weerstaan? De TR2 en TR3 zijn geweldig ronkende machines. Ietwat zwaar om te besturen, maar met prestaties die vandaag nog steeds niet misstaan. Qua sensaties heb je de handen vol met trillingen, de uitlaat en de zware bediening. Goed om weten: het originele stuur is zwaar werk, maar er bestaan conversies voor een tandheugel.