1. Morris Mini Cooper Mk I

Dit is de authentieke Mini. Die van Alec Issigonis, niet het Duitse ding van BMW. Zoek je een klassieke Mini, kies dan voor de versie in zijn puurste vorm (de Mk I). De Cooper S valt buiten deze prijscategorie, dus zal je het met een bescheiden “Cooper” moeten doen. Misschien moet je ook een paar toegevingen op de gebruiksstaat doen. Maar niet getreurd: je krijgt er een schattig bommetje voor in de plaats. Eentje met een onweerstaanbare snoet, dat tegen het wegdek kleeft en dat moeiteloos grotere auto’s bijhoudt op bochtige wegen, ondanks 55 pk. Bewijs: de overwinningen in de rally van Monte Carlo!

2. MGB

De klassieker bij uitstek. Trouwens ook de meest verkochte roadster na… de Mazda MX-5! De MGB heeft er ook een lange carrière van 18 jaar op zitten en beschikt over onweerstaanbare looks. Wil je volledig gecharmeerd worden, neem dan een van de eerste modellen. Overvloedig gedrapeerd in chroom, spaakwielen en een afneembare kap. De MGB is ook een van de oldtimers waarvoor je de meeste wisselstukken vindt, én een van de meest betrouwbare Britse auto’s. Waar wacht je dus nog op? Kleine tip: de coupé is net iets chiquer en minder duur!

3. Triumph TR4

Zoek je iets zeldzamer dan een MGB en iets met meer temperament? Dan is de Triumph TR4 met zijn gespierdere look iets voor jou! De 2,2 liter viercilinder ronkt in de lage toeren maar houdt (net als elke zichzelf respecterende Britse motor) minder van hoge toeren. Gelukkig beschikt hij over voldoende koppel helemaal onderin. In een tijd waarin klassiekers hun waarde zien toenemen, blijft de TR4 nog betaalbaar. Profiteer er dus van!

4. Rolls-Royce Silver Shadow

Jazeker, je kunt perfect met een Rolls-Royce rijden voor minder dan € 25.000. Voor dat geld kun je zelfs een mooi exemplaar op de kop tikken! Gelukkig maar, want het onderhoud en de prijzen van wisselstukken zijn niet van de poes. Je kunt er ook nog steeds een huren voor trouwfeesten, met het argument dat het de lievelingsauto van Serge Gainsbourg was. Met een sigaar in de hand eerder dan een sigaret: dat is de juiste spirit.

5. Jaguar Mk II

Voor minder dan € 25.000 moet je de minst krachtige Mk II kunnen vinden, de 2.4. Dat is nog steeds een zescilinder, maar de kleinere cilinderinhoud zorgt ook voor minder vermogen: geen 220 pk zoals in de 3.8, maar 120 pk. Maar de onberispelijke looks, fijne details en het lage motorgeronk zijn nog steeds van de partij.