Ford Escort XR3 en RS
Vergeet de Fiesta XR2 en zijn te hoge vermogen voor de vooras. De Escort kreeg ook een sportieve behandeling. Er werden zelfs heel wat sportversies van afgeleid, van de XR3 met 96 pk tot de RS Turbo met 132 pk. De RS is de meest verleidelijke, maar ook de duurste. De XR3 is minder dynamisch, maar makkelijker te vinden. En de 1.6 is onverwoestbaar als je regelmatig de distributieriem vervangt.
Fiat Uno Turbo
De Peugeot 205 GTI te duur geworden? Dan is dit iets voor jou. De sprankelende Italiaanse 1.3 produceert meer dan 100 pk dankzij een Garrett-turbo. Daardoor haalt dit autootje van minder dan 900 kilogram 100 km/u in iets meer dan 8 seconden. De acceleraties konden zich dus meten met de Franse brigade van toen, maar het weggedrag leed onder een zware vooras.
Opel Kadett GSi
De GSi-benaming verwijst meestal naar de sportieve Opels. De Kadett kreeg ook zulke behandeling, zowel in berline als cabriolet. Ook qua motoren was er keuze: een 1.8 en 2.0, met 8 of 16 kleppen. Het vermogen varieerde van 115 tot 156 pk. In alle gevallen waren de motoren gewillig, maar het vermogen wist de vooras af en toe te overmannen.
Alfa Romeo 33
De eerste Alfa Romeo 33-modellen beginnen te verdwijnen: de ecologische auto vernietigt zichzelf namelijk door te roesten. Jammer, want op de elektronicaproblemen na is de auto geweldig, met muzikale en enthousiaste motoren. Als het onderhoud nauwkeurig gebeurde, is de motor betrouwbaar.
MG Metro Turbo
Dit model moest de Mini vervangen, maar het omgekeerde gebeurde. Deze kleine stadsauto uit de jaren 80 kende ook sportversies, vooral met “turbo”-opschrift. Op die manier produceerde de Austin-motor (die al uit de jaren 50 stamde) 94 pk. Het weggedrag was dynamisch en de motor bruiste, maar die laatste was wel gekoppeld aan een oude vierversnellingsbak. Vandaag is de grootste moeilijkheid een exemplaar vinden.