1. Jaguar

Het prestigieuze Britse bedrijf werd lange tijd als klinisch dood beschouwd, maar stond snel weer recht. Vergeet de X-Type gebaseerd op de Ford Mondeo en de onbetrouwbare XJ6. De toekomst ziet er goed uit, met een knappe F-Type Coupé en een veelbelovende XE waarvoor geen enkele compromis gesloten werd.

2. Mercedes

Nog meer dan gewoonlijk presenteerde Mercedes een hele container nieuwigheden in 2014. Van de schitterende C-Klasse berline en break tot de V-Klasse, de GLA, de B-Klasse Electric Drive en recenter de GLE Coupé en CLA Shooting Brake. Het was een rijk gevuld jaar. Ook bij Smart, met twee nieuwe modellen. Dat was nog nooit gebeurd.

3. Volvo

Niet zomaar een nieuwigheid bij Volvo dit jaar, maar een revolutie. De XC90 hebben we nog niet getest, maar ziet er veelbelovend uit. Gedurfd zelfs, wat de motoren betreft. De marketingpolitiek is al even revolutionair. Er beweegt wat bij het Scandinavische merk.

4. Porsche         

Nooit hebben we zoveel Porsches getest in één jaar: de Macan, Cayenne facelift, Cayman GTS, 911 Targa en Panamera S e-Hybrid. En dat zijn niet de enige nieuwigheden, aangezien de GTS-afwerking uitbreidt naar het volledige gamma en de sensationele 918 Spyder zowat de autohemel betekent. Klassewagens, steeds vaker met herlaadbare hybridetechnologie. Porsche verdient zijn plaats in dit lijstje.

5. Volkswagen

Zoals altijd kijkt VW niet zomaar toe. 2014 was bijzonder interessant door de Golf GTE en de nieuwe Passat die er sober uitziet maar vol toptechnologie zit. VW domineert in het segment van de gezinswagens.