Bommetjes op wielen! Ze meten minder dan vier meter maar hebben het karakter van een grote en kunnen om prestigieuze sportwagens de loef afsteken. Het zijn gekke auto’s met een compact koetswerk rond een duivelse motor. Een jetmotor in een supermarktkarretje, als het ware. Geloof ons, van deze vijf auto’s krijg je rillingen.

Audi A1 Quattro

Er was er sprake van om de charismatische TFSI-vijfcilinder onder de kleine kap van de A1 te lepelen, maar Audi koos uiteindelijk voor de ‘gewonere’ viercilinder, die minder gewicht legt op de vooras. Dat doet helemaal niets af van het karakter van deze A1, die met zijn 256 paarden en vierwielaandrijving verbluffend doeltreffend is. Opgelet, dit een collector’s item waarvan maar 333 exemplaren gebouwd werden.

Mini John Cooper Works GP

Dit autootje ademt autosport door al zijn poriën. Te beginnen met het exterieurdesign met opvallende striping, grote achterspoiler en andere bumpers. Achterin verdween de bank. Onder de motorkap blaast de 1.6 turbo 218 paarden tot leven. Nog straffer is dat hij de Nordschleife van de Nürburgring aflegt in 8 minuten 23 seconden, onder meer dankzij de aanpaste wieltreinen. Opgelet, van dit compromisloze autootje bestaan maar tweeduizend exemplaren.

Renault 5 Turbo

Als engagement in de bekende Groep B-rallyklasse besloot Renault om in het geheim een ‘super-Renault 5’ te ontwikkelen. Dat model moest tegelijk het gamma afronden naar boven. Het resultaat was hallucinant: breder achtervleugels, een onvergelijkbare stijl, een 1.4 turbomotor op de plaats van de achterbank en prestaties van een andere wereld. Deze Renault 5 haalt 200 km/u en 0 tot 100 km/u in 6,4 seconden. Renault bouwde ongeveer 5.000 stuks.

Peugeot 205 Turbo 16

De bekende Groep B-rallyklasse stond ook aan de bais van de 205 Turbo 16. Het was een initiatief van Jean Todt, autosportverantwoordelijke bij Peugeot. Conform het reglement heeft Peugeot een serieversie afgeleid en gebouwd in 200 exemplaren. De 200 paarden van de centrale turbomotor leveren topprestaties, maar ze onder controle houden, is niet iedereen gegeven. Er is veel vraag naar de 205 Turbo 16, waardoor hij even duur is als goud. 

MG Metro 6R4 Clubman

6R4 staat voor 6 cilinders, Rally en 4 aangedreven wielen. Dat zegt alles over deze kleine bom. Het is opnieuw de Groep B die British Leyland ertoe aanzette om dit monstertje te ontwikkelen. Hij kreeg een woest huilende drieliter V6 (afgeleid van de bekende Rover V8) die 250 pk ontwikkelt bij 7.000 tr/min. Nog een troef: de vierwielaandrijving. Deze auto leunt meer aan bij een race- dan een straatwagen en bijna onbruikbaar op de openbare weg. Als je er al één vindt, want er  werden meer 200 exemplaren geproduceerd.