Lamborghini Miura
Een schoonheid met een wispelturig karakter. Deze auto zette Lamborghini definitief op de kaart, maar was ‘overgemotoriseerd’ en vertoonde bij hoge snelheden een niet zo stabiele neus. Een stier die op de juiste manier beteugeld moet worden.
Porsche 911 GT2
Vooral de eerste generatie, de 993, vereist een oplettende rijstijl. Deze GT2 werd eigenlijk ontworpen voor de motorsport, maar voor de homologatie werden ook 57 exemplaren gebouwd voor op de openbare weg. De 3.6 boxer stuurde aanvankelijk 430 pk naar de achterwielen, daarna 450 pk.
Koenigsegg CC8S
Al sinds 1996 ontwikkelen de Zweden hun eigen sportwagens, wat in 2002 resulteerde in een eerste straatmodel: de CC8S. Zijn 4.7 V8 van Ford-origine levert 650 pk, in die tijd de krachtigste productiemotor. De V8 katapulteert deze ‘hypercar’ in 3,5 seconden naar 100 km/u. Topsnelheid? 390 km/u.
Renault Clio V6
Renault bouwde in 2001 deze hot hatch op basis van de Clio. De aanpassingen waren extreem: hij werd omgebouwd van een voor- naar een achterwielaandrijver en kreeg een drieliter V6-motor in het midden, in de plaats van de achterbank. Vooral op een nat wegdek ligt de limiet bijzonder laag en na heel wat kritiek werd de Clio V6 twee jaar later gefacelift en beter controleerbaar gemaakt.
Morgan Three Wheeler
Met drie in plaats van vier wielen is het uiteraard veel complexer om de stabiliteit te bewaren. Het Britse Morgan bouwt al sinds 1911 driewielers, eerst met de V-Twin en dan de F-Series. Met remmen alleen op de vooras was vertragen geen sinecure … Ook vandaag bouwt Morgan trouwens nog driewielers.