Het zomert nog niet echt in de lucht maar er heerst toch al een zomerse stemming. De ideale gelegenheid om jezelf een plezier te doen met een mooie oldtimer, vooral omdat veel prestigieuze bolides nog altijd ruim ondergewaardeerd worden. Veel modellen zijn helemaal vergeten of worden overschaduwd door concurrenten met een meer ronkende naam, waardoor hun prijs geenszins hun intrinsieke waarde reflecteert. We geven vijf voorbeelden, gerangschikt op het aantal cilinders.
4 cilinders: Lancia Fulvia (1965-1976)
De Fulvia werd wereldkampioen rally in 1972 en is een kleine plezierige coupé: wild, verschrikkelijk wendbaar en bijzonder elegant. Zijn compacte V4 laat zich horen hoog in de toeren en is betrouwbaar. Een mooi exemplaar in goede staat kost minstens 8.000 euro.
5 cilinders: Audi Coupé GT (1981-1988)
Een hoekige stijl, typisch voor de jaren tachtig, kenmerkt deze Audi. Hij is bekend door zijn meedogenloos efficiënte vierwielaandrijving (Quattro), maar was ook beschikbaar met voorwielaandrijving (GT). Het belangrijkste ligt onder de motorkap: een vijfcilinder-in-lijn met een niet te evenaren staccato. Voor 3.000 euro heb je al een mooi exemplaar met Duitse betrouwbaarheid en prestaties die vandaag nog altijd actueel zijn.
6 cilinders: Triumph GT6 (1966-1976)
De Triumph GT6 is virieler en zeldzamer dan de roadster Spitfire. Deze elegante coupé is de gesloten afgeleide van de Spitfire. Het pronkstuk is de zescilinder-in-lijn onder de motorkap waarvan de klank je rillingen bezorgt. Een kleine Jaguar E-Type, typisch voor zijn tijd en die aangeboden wordt vanaf 9.000 euro.
8 cilinders: Maserati Kyalami (1977-1983)
De Kyalami is vandaag helemaal vergeten. Nochtans is het een van de laatste ‘respectabele’ Maserati’s (lees: voor het tijdperk van de biturbo en desastreuze betrouwbaarheid). Het is een sobere maar elegante coupé met een schitterende 4,2 of 4,9 liter V8. Toptechnologie die zijn prijs heeft om te onderhouden, maar de aankoopprijzen beginnen al bij 20.000 euro.
12 cilinders: Lamborghini Espada (1968-1978)
Dit is een van de grote mysteries van de markt van de collectiewagens. De Espada is de ultieme coupé met vier plaatsen: een schitterend design, een V12 afgeleid van de Miura, veel comfort en verkrijgbaar vanaf een bodemprijs van ongeveer 40.000 euro. Opgelet, herstellingen kunnen ondanks de lage aankoopwaarde wel duur uitvallen.
Lees ook: Top-5 ondergewaardeerde auto’s (deel 2)