De markt van de verzamel- en tweedehandsauto’s biedt enkele mooie opportuniteiten. Het is vandaag perfect mogelijk om jezelf een plezier te doen met een droomwagen voor de prijs van een tweedehands Laguna. Nadat we al het water in je mond brachten met het eerste deel (met auto’s gerangschikt op aantal cilinders), is het vandaag tijd voor ons tweede luik: een klassement volgens nationaliteit.

Duitsland: Porsche 928 (1978-1995)

De Porsche 928 is vandaag wat in de vergetelheid geraakt, hoewel het een van de meest fabuleuze GT’s is. Hij werd ontworpen met een zorg voor detail en beschikt over de typische Duitse stevigheid en efficiëntie. Zijn weggedrag is nog perfect actueel, terwijl de V8 een krachtige adem heeft en even betrouwbaar is als een spoor. De eerste exemplaren leveren ‘slechts’ 240 paarden. Vanaf 10.000 euro (naargelang de versie), maar let op voor de prijzen van wisselstukken.

Frankrijk: Citroën SM (1970-1975)

We kunnen zonder meer stellen dat de SM de laatste grote GT uit Frankrijk was. Een uitzonderlijke auto door zijn technologie. Met zijn V6-motor van Maserati, hydraulische ophanging en voorwielaandrijving vliegt de SM over de weg. Achter het stuur kruipen is een unieke ervaring, zelfs vandaag nog. Maar het onderhoud is even complex als de technologie en de V6 is een delicate motor … Vandaar de ‘bodemprijs’: 17.000 euro voor een mooi exemplaar.

Italië: Alfa Romeo Montreal (1971-1974)

Bijna 30.000 euro voor een Alfa Romeo in een artikel over ondergewaardeerde auto’s? Neen, we zijn niet op ons hoofd gevallen. De Montreal heeft namelijk alles van een prestigieuze GT. Om te beginnen een buitengewoon design dankzij het genie van Marcello Gandini die de auto tekende in naam van Bertone. Vervolgens een typische sfeer en ten slotte, het pronkstuk, een V8-motor met 200 pk die rechtstreeks van de autosport werd afgeleid. Helaas zijn de wieltreinen niet zo stevig en is het onderhoud voorbehouden aan geoefende specialisten.   

Groot-Brittannië: Jaguar XJ6 (1968-1992)

Wellicht één van de mooiste berlines in zijn soort. De elegante lijnen van de XJ6 zijn tijdloos. De eerste reeksen zijn, zoals vaak, de puurste. In het interieur tieren hout en leder welig. Op de weg blaakt de XK-zescilinder (vermijd de 2.8!) van gezondheid en gromt hij goddelijk. Deze berline is wellicht minder sportief en opwindend dan zijn voorganger, de MK 2, maar comfortabeler en gemakkelijker te bedienen. En hij kost ongeveer 10.000 euro, toch een pak minder dan een 3-Serie.

USA: Pontiac Firebird (1967-1969)

De Ford Mustang, Chevrolet Camaro en Dodge Charger vallen vandaag buiten het budget. Maar niet alle Amerikaanse muscle cars zijn onbereikbaar. Kies de Pontiac Firebird: een naam die even sterk ronkt als de krachtige V8 onder de motorkap en een auto met een verleidelijke lijn. De eerste reeks is de meest klassieke en de motoren hebben het meeste pit omdat ze nog niet uitgerust zijn met antivervuilingssystemen. De prijzen beginnen bij ongeveer 15.000 euro voor een V8. Go for it!