1. Aston Martin DB11

Aston Martin heeft een lange traditie in deze materie. Die vindt zijn wortels in de jaren 50, met de DB2/4. Sindsdien volgden er heel wat legendarische modellen (waaronder de beroemde DB5), en vandaag deze DB11. Het model luidt een vernieuwing in voor het merk, want de DB11 stapelt de nieuwigheden op: een V12 met twee turbo’s, geüpdatet infotainmentsysteem, aluminium structuur,… Niets werd over het hoofd gezien. De plaatsen achteraan blijven helaas te klein voor volwassenen.

2. Bentley Continental GT V8S

Dit model is niet meer van de jongste. Het werd ontwikkeld op een platform van de VW-groep met vierwielaandrijving en een W12 met twee turbo’s. Doorheen de jaren kreeg de Bentley Continental nieuwe technologie en een nieuwe motor. De W12 staat nog steeds in de catalogus, maar de V8 met twee turbo’s is de betere zet: lichter, bijna even krachtig en vooral zuiniger. Wat wil je nog meer? Een volledig nieuw model, please.

3. Ferrari GTC4Lusso

Ferrari’s met vier zitplaatsen konden nooit helemaal de goedkeuring wegdragen van de puristen van het merk. Die hebben natuurlijk het liefst V12-berlinetta’s met twee zitplaatsen. Toch zijn het praktischere alternatieven die niet veel minder krachtig zijn dan de traditionele modellen. Deze GTC4Lusso is een (grotendeels) gerestylede versie van de FF, en biedt plaats aan vier volwassenen, hun bagage en vooral een geweldige V12 voorin. Er is ook een V8 met twee turbo’s, maar die voegt meer gewicht en meer budget toe, en boet in aan karakter, muziek en… aangedreven wielen (twee in plaats van vier).

4. Maserati GranTurismo

Nog een merk met heel wat ervaring in 2+2-coupés: de 3500 GT was bijvoorbeeld de auto van de jetset in de jaren 50. Vandaag profileert de GranTurismo zich als de afstammeling van deze stamboom. Hij ruilt de zescilinder-in-lijn met dubbele ontsteking weliswaar in voor een atmosferische V8 van 4,7 liter, die samen met Ferrari werd ontwikkeld. De klank is geweldig, net als het karakter. Maar pure prestaties zijn eerder terug te vinden bij de moderne biturbo’s. Volwaardige plaatsen achteraan heeft hij dan weer wel.

5. Porsche 911 Turbo S

Toegegeven, de plaatsen achteraan zijn bijzonder klein. Maar de referentie in het segment over het hoofd zien? Sinds zijn introductie eind jaren 70 nam de 911 Turbo de tijd om braver en gladder te worden. Het gaat om de krachtigste 911, maar niet de meest uitdagende om te besturen. Die rol is weggelegd voor de GT3 RS. Maar hij is wel geweldig veelzijdig, met zijn flat-six met twee turbo’s en vierwielaandrijving.