Audi TT RS: € 68.900

4x4, 2.5 vijfcilinder-in-lijn, 400 pk, 0-100 km/u in 3,7 seconden, 280 km/u

De radicaalste chauffeurs zullen hem links laten liggen omdat hij alleen beschikbaar is met vierwielaandrijving en een automaat. Daardoor is hij misschien niet even puur als zijn rivalen, maar je mag hem niet onderschatten: hij is krachtiger en verbluffend efficiënt in slechte weersomstandigheden. En vergeet zeker de geweldige klank van de vijfcilinder niet.

Voor: Prestaties, veiligheid vierwielaandrijving, klank vijfcilinder

Tegen: Geen manuele versnellingsbak, beperkte plaatsen achteraan, hoge prijs

BMW M2: € 59.350

Achterwielaandrijving, 3.0 zescilinder-in-lijn, 370 pk, 0-100 km/u in 4,3 seconden, 250 km/u

Deze is er nog eentje volgens het oude recept: een grote motor voorin en achterwielaandrijving. Bovendien kan je je tiphieltechniek bijschaven, want deze BMW is gekoppeld aan een manuele versnellingsbak (een automaat is een optie). Hij is misschien niet even efficiënt als de Audi op glad wegdek of even gebalanceerd als de Porsche, maar deze machine biedt wel tonnen rijplezier. Om van de romige motor nog maar te zwijgen…

Voor: Rijplezier, interessante prijs, de meest praktische van dit lijstje

Tegen: Levertermijn, manuele bak kan beter, sober interieur

Ford Mustang V8: € 40.000

Achterwielaandrijving, 5.0 V8, 418 pk, 0-100 km/u in 5,2 seconden, 250 km/u

Het lijkt wel uitverkoop. Voor een bijna lachwekkend lage prijs vergeleken met zijn rivalen geeft de Mustang je veel in ruil: vier zitplaatsen, een ruime koffer en vooral een grote V8 die klinkt als geen ander. Hij is misschien minder verfijnd dan wat we in Europa gewoon zijn, maar voor die prijs lijkt de Mustang wel het koopje van deze top 5.

Voor: Lage prijs, geweldige lijn, krachtige en muzikale V8

Tegen: Weinig verfijnd, hoog gewicht, verbruik

Jaguar F-Type: € 66.250

Achterwielaandrijving, 3.0 V6, 340 pk, 0-100 km/u in 5,3 seconden, 260 km/u

Als we de prijs “redelijk” willen houden, moeten we tevreden zijn met de instapversie van de F-Type. Maar dat is verre van een slechte keuze: het chassis lijdt weliswaar een beetje onder de afwezigheid van de adaptieve demping (die is voorbehouden voor de krachtigere versies), maar de motor is nog steeds geweldig, en klinkt bijzonder muzikaal. En wat een lijn!

Voor: Geweldige lijn, klank van de V6, geslaagd chassis

Tegen: Prijs loopt snel op, droge ophanging, zicht naar achteren

Porsche 718 Cayman S: € 66.792

Achterwielaandrijving, 2.5 viercilinder boxer, 350 pk, 0-100 km/u in 4,4 seconden, 285 km/u

Met het opschrift “718” verliest de Cayman twee cilinders maar wint hij een turbo. Wat hij aan karakter en muzikaliteit verliest, compenseert hij door prestaties. De Cayman is nog steeds een van de meest geweldige machines om mee te rijden. Het chassis is bijzonder precies, maar kijk uit voor de optielijst. Je moet er sowieso naar uitwijken, maar dan loopt de prijs snel op…

Voor: Evenwichtig chassis, afwerkingskwaliteit, uitstraling

Tegen: Minder muzikale motor, prijs van opties, strikte tweezitter