We zijn nog maar net terug van de eerste voorstelling van de vierde MX-5-generatie maar hebben al bij onze bank geïnformeerd voor een autolening. De nieuwe MX-5 werd lichter, levendiger en nerveuzer en maakte een grootse indruk. Meer dan ooit mag je niet naar de praktische kant kijken …
Voor het eerst sinds lang wordt de Mustang officieel ingevoerd op Belgische bodem. En er is nog meer goed nieuws: het weggedrag is eindelijk op niveau, de stijl blijft indrukwekkend en de prijs blijft laag. De viercilinder (310 pk) is al erg krachtig, maar de V8 met meer dan 400 paarden brengt meer muzikaliteit.
Het is een gek concept: een herlaadbare hybride met driecilinder turbo, een structuur in plastic verstevigd met koolstofvezel en de allures van een vliegende schotel met vleugeldeuren. De i8 is meer dan een krachtige en verantwoorde sportwagen, hij vertegenwoordigt de sportwagen van de toekomst. Laat die toekomst maar beginnen.
4. Peugeot 208 GTI 30th Anniversary
De 208 GTI is te braaf? Dat hoor je vaak aan de toog, wanneer de kleine leeuw vergeleken wordt met een Renault Clio RS of Ford Fiesta ST. Zijn achterkant is inderdaad minder levendig. Maar Peugeot zet dat recht met deze ‘verjaardagsversie’, die meer evenwicht en een zelfsper biedt. Een authentieke 205 GTI, maar dan van onze tijd.
In zijn rol van ‘sports saloon’ is Jaguar altijd al een te duchten concurrent geweest. Oudere lezers zullen zich de schitterende MK2 3.8 herinneren, maar wij hebben een zwak voor deze XE-S. Zijn motor uit de F-Type en zijn evenwichtige onderstel doen de twee achterdeuren snel vergeten.