1. Land Rover Discovery Sport

De Freelander is niet meer, dit is zijn opvolger. Stilistisch is hij erg geslaagd en lijkt hij sterk op de Range Rover Sport, waardoor de grenzen tussen Land en Range Rover vervagen. Hij is daarom niet minder geslaagd en zal zich zeker op zijn gemak voelen op elk terrein.

2. Volvo XC90

Hij oogt misschien traditioneel, maar de XC90 is een echte revolutie voor het merk. Nieuwe motoren, nieuwe technologie en een nieuw platform: alle werd grondig aangepast. De hogere prijzen vallen te verklaren door de ambitie van de XC90 om te concurreren met de Audi Q7, BMW X5 en andere premiummodellen.

3. Porsche Cayenne S e-Hybrid

Akkoord, dit is geen volledig nieuw model maar een facelift. De versie S e-Hybrid is wel helemaal nieuw. Het is een herlaadbare hybride die 416 pk ontwikkelt, maar de CO2-uitstoot van 79 g/km maakt hem 90 procent aftrekbaar voor bedrijven.

4. Ford Edge

In de massa aan nieuwigheden valt hij niet meteen op, wellicht omdat hij in andere landen al een tijdje verkocht wordt. Maar voor Europa heeft Ford de Edge aangepast en wordt hij aangeboden met dieselmotoren van 180 of 210 pk. Een relatief klein hart voor zo’n dikke Amerikaan.

5. Fiat 500 X

We wisten al lang dat hij er zat aan te komen en in Parijs steekt hij eindelijk zijn neus aan het venster. Fiat stelde zich niet tevreden met enkele plastic koetswerktoevoegingen, want vierwielaandrijving is beschikbaar en de basis wordt gedeeld met de verrassende Jeep Renegade.

Op de reservebank, maar ook niet onverdienstelijk:

De elegante Kia Sorento, de nog altijd indrukwekkende (en arrogante) BMW X6, de functionele (maar te sobere?) Suzuki Vitara en de cross-overs VW Golf Alltrack en Seat Leon X-perience.