1.      Volvo P1800

20210125092147topvolvo.jpg

De P1800 werd gemaakt van 1961 tot 1973 en is ongetwijfeld verre van de wildste sportwagen. Zelfs in zijn tijd waren de prestaties van zijn 1.8-viercilinder met zo’n honderd pk verre van overdonderend. Maar hij heeft wel een klassieke look en, vooral, een onverwoestbare betrouwbaarheid: een zekere Irv Gordon heeft meer dan 5 miljoen kilometer afgelegd met zijn exemplaar.

2.      Mazda MX-5

20210125092146topmazda.jpg

De Japanse ingenieurs gaven toe dat ze bij de ontwikkeling van de MX-5 aan het eind van de jaren ’80 hun inspiratie hadden gehaald bij Britse roadsters. Toch was er één verschil waarmee de kleine ‘Miata’ zich van zijn voorbeelden uit de jaren ’60 onderscheidde: zijn betrouwbaarheid. Terwijl de klassiekers er nauwelijks in slaagden om de olie in hun motor te houden en nogal eens wispelturig konden zijn, blijft de kleine Mazda steeds gemakkelijk om mee te leven.

3.      Porsche 911 Carrera 3.2

20210125092146toporsche.jpg

Porsches hebben een mooie betrouwbaarheidsreputatie. Maar van alle 911’s is de Carrera 3.2 ongetwijfeld de meest robuuste. Deze laatste evolutie van de ‘klassieke’ 911 heeft het gigantische voordeel dat hij enkel lang bewezen mechanische elementen gebruikt. Hoge kilometerstanden moeten absoluut geen bezwaar vormen als de auto correct onderhouden is.

4.      BMW M3

20210125092145topbmw.jpg

Op een paar uitzonderingen na genieten ook BMW M-producten een sterke naam op het vlak van betrouwbaarheid. Let er enkel op dat je het Vanos-systeem controleert van de generaties die ermee zijn uitgerust, want een herstelling kan relatief duur uitvallen. Voor de rest is de technologie echter gebouwd om te overleven.

5.      Ford Mustang

20210125092147topford.jpg

In het algemeen kunnen we stellen dat alles wat Amerikaans is en uitgerust met een vette V8 zo goed als kogelvrij is. Deze grote en nauwelijks gestresseerde motoren draaien langzaam, wat slijtage beperkt. De andere elementen zijn vaak overbemeten. Volgens sommige fora is de Ford Mustang van de vijfde generatie, post-facelift, absoluut onverwoestbaar.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: