1. Jaguar XE
Omdat hij met brio de terugkeer inluidt van Jaguar in een belangrijk segment en met klasse de ‘vergissing’ van de X-Type doet vergeten. Maar ook omdat hij scoort op alle vlakken (CO2, design, multimedia, onderstel, …) en eindelijk weerwerk kan bieden aan die Duitse berlines.
2. Renault Espace
Omdat de uitdaging gigantisch was: de Renault Espace is een legende, maar zijn segment (de grote monovolumes) is helemaal uit de mode. Renault vond een gewaagde en moderne stijl om zijn vlaggenschip een nieuw leven te geven. Hopelijk worden de mooie beloftes waargemaakt achter het stuur.
3. Volkswagen Passat
Omdat Volkswagen er zonder veel ophef in geslaagd is om spitstechnologie te integreren in een ‘bescheiden’ gezinswagen: een DSG-automaat met tien versnellingen, een 2.0 TDI-motor met 240 pk, een plug-inhybride aandrijving (GTE), een automatische piloot voor files, …
4. Smart ForTwo
Omdat ondanks matige commerciële resultaten Smart de schouders niet laat hangen en blijft volhouden. Het nieuwe model ziet er veelbelovend uit en lijkt beter het vlak van ruimte, comfort en stabiliteit, zonder te groeien. Nog goed nieuws is dat de gerobotiseerde versnellingsbak in de prullenmand werd gegooid.
5. Mazda MX-5
Omdat het concept simpelweg geniaal blijft: een compacte roadster met achterwielaandrijving, die niet veel weegt of kost. Het duurt al 25 jaar en Mazda blijft erin investeren, getuige deze gloednieuwe vierde generatie van de MX-5. Het design intrigeert, de techniek verleidt: hij werd namelijk nog lichter.