Range Rover Velar

Deze Range kwam onverwacht. En toch is het logisch: het platform deelt hij met de Jaguar F-Pace, en de Velar past tussen de Range Rover Evoque en Sport. Op het menu staan vier- en zescilinders in benzine en diesel, en een indrukwekkende lijn. Technologisch moet dit model de lat bijzonder hoog leggen.

DS7 Crossback

DS laat eindelijk een frisse wind waaien door zijn verouderend gamma met een gloednieuw model. De Franse constructeur levert geen half werk: semi-autonoom rijden, een kwalitatieve afwerking en hybride aandrijving. Alleen vierwielaandrijving ontbreekt nog op de “traditionele” modellen. Deze SUV wil vooral de Chinese markt verleiden.

Volvo XC60

Volvo blijft zijn gamma vernieuwen en waagt zich nu aan een van zijn belangrijkste modellen: de XC60. Die neemt technologie en motoren over van zijn grote broer, de XC90, en voegt daar een automatisch uitwijksysteem aan toe bij een risico op ongevallen, dat de remmen en het stuur beïnvloedt.

Mitsubishi Eclipse Cross

Deze SUV is 4,4 meter lang, waardoor hij uitkomt tegen de VW Tiguan, Nissan Qashqai en Peugeot 3008. De stijl is gedurfd, en hij zoekt het hogerop dankzij ongeziene uitrusting voor het merk. Een welgekomen nieuwkomer voor Mitsubishi…

Subaru XV

Stilistisch oogt deze SUV niet echt origineel. Hij lijkt zelfs heel hard op zijn voorganger. Onder de motorkap vinden we ook een oude bekende; de atmosferische 2.0 boxermotor op benzine van 150 pk. Maar zijn platform is gloednieuw en belooft een uitzonderlijke stijfheid. Het beste zit dus binnenin.

Opel Crossland X

De Crossland X moet de Meriva vervangen en een SUV-touch meekrijgen. Hij houdt daarom het midden tussen een crossover en een monovolume. De omgekeerd openende deuren achteraan laat hij vallen, maar hij blijft wel moduleerbaar. Onderhuids vind je enkele PSA-elementen, getekend Peugeot en Citroën.

En verder…

Er zijn ook enkele Europese premières, en niet de minste: de bijzonder geslaagde Mazda CX-5 en de nieuwe Jeep Compass. Facelifts zijn er voor de Renault Captur (die voortaan meer in lijn ligt met de rest van het gamma) en Nissan Qashqai (met semi-autonome rijfunctie). De Volkswagen Tiguan ten slotte wint in zijn AllSpace-versie een twintigtal centimeter en is goed voor in totaal zeven passagiers.