1. Mazda MX-5

De Miata verscheen 25 jaar geleden voor het eerst in het publiek. In Parijs presenteert Mazda de vierde generatie, nog altijd volgens hetzelfde recept: achterwielaandrijving, twee zetels, een cabrioletdak en de motor voorin. Bovendien weegt hij maar circa één ton.

2. Mercedes-AMG GT

De heerschappij van de ‘heilige’ 911 wordt verstoord door nieuwe concurrenten: de Jaguar F-Type en deze bijzondere Mercedes-AMG GT met een sterke V8 en de allures van een raket. Moet Porsche schrik hebben?

3. Ferrari 458 Speciale Aperta

Deze kunnen we natuurlijk niet aan de kant laten. Het is de snelste Spider die het merk ooit heeft gebouwd en mogelijk ook de laatste met een atmosferische V8-motor (605 pk). Hij haalt 100 km/u in drie seconden en wordt gebouwd in een oplage van 499 exemplaren.

4. Peugeot 208 GTi 30th

Een speciale serie van een bekend model in de top-4? Ja, want Peugeot heeft geluisterd naar zijn klanten (en de pers) om de ideale 208 GTi te presenteren. Dit eerbetoon aan de 205 GTI heeft bredere sporen, een vrijere uitlaat, een handvol pk’s extra (8) en een zelfsper.

5. Audi TT Roadster

Het was te verwachten. Na de coupé onthult Audi de TT roadster in Parijs. Een gesofisticeerde, lichte auto met moderne digitale instrumenten en een klassieke stoffen dak. De TSS is de krachtstigste van allemaal met 310 paarden.

6. Volkswagen Polo GTI

Na de recente facelift van de Polo was het een kwestie van tijd voor de GTI-versie ook op de operatietafel belandde. VW stelde zich niet tevreden met een simpele facelift: de 1.4 TSI werden geruild voor een 1.8 TSI met 192 pk, DSG 7-automaat en (dat is nieuw) eventueel een manuele zesversnellingsbak.

7. Opel Adam S

Het is geen OPC en misschien stellen de prestaties een beetje teleur om er een echte bom van te maken. Maar objectief gezien zijn 150 paarden in een auto zo klein als de Adam zeer leuk, temeer omdat de kleine Duitser altijd al bekend heeft gestaan om zijn dynamische kwaliteiten.