TOP

Honda

Na enkele stille jaren laat de Japanse constructeur weer van zich horen. Op de stand is alles helemaal nieuw of aangepast. Naast de Jazz, HR-V en Civic of CR-V facelift, laat Honda het sportieve hart weer kloppen met de Civic Type R, de NSX en zijn activiteiten in de Formule 1.

Creativiteit van de kleine constructeurs

Genève is ook het festival van de kleine constructeurs. Dit jaar waren ze heel creatief, met onder meer een elektrische NanoFlowceel die een autonomie van 1.000 km belooft, een zelfrijdende Rinspeed en een Koenigsegg Regera met hybride motor en zonder versnellingsbak.

Nieuwe sportievelingen

De strenge regelgeving en het drukke verkeer hebben de sportwagens nog niet klein gekregen. Op deze editie van het salon werden heel wat sportieve wagens voorgesteld in wereldpremière, in alle prijsklassen. Van de Opel Corsa OPC tot de GTA Spano en de Porsche Cayman GT4, Honda Civic Type R en Audi R8: voor ieder wat wils.

FLOP

Weinig grote premières

We moeten toegeven dat er minder wereldpremières waren dan bij de vorige edities. De grote actoren van de markt hadden voornamelijk facelifts of nieuwe afgeleiden van bestaande modellen te bieden. Zijn de echte nieuwigheden voorbehouden aan de nieuwe groeilanden? Of is er simpelweg minder interesse in salons?

Lotus

Enkele jaren geleden beloofde het kleine Britse merk gouden bergen: hybride sportwagens, krachtige gezinswagens en andere leuke speeltjes. Dat lijkt allemaal vergeten en Lotus toonde niet meer dan een meer verfijnde variant van de Evora. We hadden op meer gehoopt … Wanneer komt de nieuwe Elise?

Kinderen toegelaten

Ik moet bekennen dat ik eerst blij was om geconfronteerd te worden met een berg papierwerk om mijn accreditatie voor het salon van Genève te krijgen. Volgens de organisatie zouden deze keer alleen ‘echte journalisten’ toegelaten worden. Geen gezinnen met kinderwagens dus. Helaas drongen die toch de paleizen binnen, snoepten ze de persdossiers weg en verstoorden ze het werk van de fotografen. Achteraf hoorde ik dat voor ongeveer 100 euro om het even wie een accreditatie kon kopen. Het is onmogelijk om in die omstandigheden goed te werken, ik vrees dus dat het voor mij de laatste keer was.