Doorgaans geven de merken geen informatie vrij over de winstmarges, maar toch zijn er analisten zoals die van Bernstein Research die er in slagen om een lijst samen te stellen van de wagens die de grootste verliezen in de autosector op hun naam hebben staan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een top 10 van flops te brengen. Belangrijk detail: de verliezen werden opgesteld op basis van de levensduur van het model. Daarnaast berekenden de analisten ook het verlies per verkocht model.

Na de Smart ForTwo en de Fiat Stilo is de Peugot 1007 de volgende in ons allesbehalve benijdenswaardige lijstje. Hij genereerde een verlies van 1,9 miljard euro wat neerkomt op een verlies van 15.000 euro per geproduceerd exemplaar.

Sesam open u
Peugeot heeft een lange traditie bij de kleine en middelgrote auto’s, maar bij het wisselen van het millennium wilde de Franse constructeur een revolutie ontketenen in dit segment. Het leek op het eerste gezicht een goed idee om een kleine stadswagen uit te rusten met elektrisch bediende schuifdeuren. Die maken het parkeren gemakkelijker, maar ze dreven ook het gewicht van de wagen op, net zoals de prijs.

Productie
In 2005 was het zover en werd de Peugeot 1007 gelanceerd, maar de wagen zou nooit de vooropgestelde targets halen. Tijdens een periode van vier jaar werden er in totaal 122.000 stuks gebouwd, terwijl de Franse constructeur voorzien had om jaarlijks 100.000 wagens te bouwen. Tijdens het laatste jaar van zijn productie (2009) was de interesse in het model volledig weg en rolden er slechts 3.100 stuks van de assemblagelijn in Poissy. Het is een einde zonder eer voor de stadswagen met zijn originele deuren.

Stortbui
Op het eerste gezicht leek de Peugeot 1007 een bijzonder interessante wagen, maar Peugeot lanceerde het model te snel. Daardoor waren bepaalde details niet voldoende uitgewerkt en dat wierp al snel een schaduw over de 1007. Een van de meest bekende ’anekdotes’ gaat over het gebruik van de deuren na een flinke regenbui. Wanneer het flink geregend had en je opende een van de deuren, dan kreeg je een aanzienlijke hoeveelheid water op je hoofd. Niet meteen een pluspunt voor een wagen die op een vrouwelijk publiek mikte.

Carwash
Maar de deuren had nog een verrassing in petto. Reed je langs de carwash en je was vergeten om de wagen te vergrendelen dan was de kans groot dat de deuren zich openden op het moment dat de wasrollen langs het koetswerk gingen. Ook de aarzelende sluiting van de deuren werkte heel wat eigenaars op de zenuwen. Om het trieste hoofdstuk af te sluiten, gooide ook het gewicht van de Peugeot 1007 roet in het eten. Door de kilo’s die hij meetorste, vielen de motoren te zwak uit en liep hun verbruik op. Kortom, een wagen om snel te vergeten, net zoals de namen van de ingenieurs die ‘m ontwierpen.