Mazda RX-Vision
Met deze conceptwagen kondigde Mazda in het lang en het breed zijn terugkeer naar de Wankelmotor aan. Op technisch vlak hield de constructeur de lippen stijf op elkaar, maar hij weet ons moeiteloos te verleiden met het lage koetswerk en het sportieve lijnenspel. Er wordt gefluisterd dat hij in 2017 in productie gaat.
Toyota Kikai
Toyota heeft ons dit jaar echt verwend als het op conceptwagens aan komt. Dat ging van de kleine sportieve S-FR tot de futuristische FCV stadswagen op waterstof. Maar degene die ons het meest wist te charmeren, was deze Kikai. Een wagen zonder futuristische aandrijving maar wel eentje waarin de schoonheid van de mechanische elementen de hoofdrol mag spelen.
Nissan IDS
Onder het indrukwekkende koetswerk van deze IDS ontwaren wij de toekomstige Nissan Leaf. Hij zal nog steeds volledig elektrisch zijn aangedreven, maar net zoals deze IDS, voorzien zijn van alle technologische toepassingen die autonoom rijden mogelijk maken. Het is niet de ambitie van Nissan om de bestuurder overbodig te maken, omdat de persoon in de bestuurdersstoel te allen tijde kan beslissen om het commando weer over te nemen.
Suzuki Air Triser
Bij deze Air Triser is de vergelijking met de VW Transporter nooit ver weg. Deze erg geslaagde Suzuki kan uitpakken met een knap interieur. Hij is slechts 4,2 meter lang, maar is in staat om minstens zes personen te vervoeren. De stoelen kunnen naar elkaar toe gedraaid worden zodat er een heus salon op vier wielen ontstaat. Mijnheer Suzuki, neem de Air Triser maar in productie en vergeet ‘m niet naar Europa te verschepen!
Subaru Viziv
Met deze Viziv onthult Subaru zijn visie op de toekomst. Hij is uitgerust met alle moderne technologische toepassingen maar het geheel blijft strak verpakt in een onmiskenbaar Subaru-jasje. Verwacht je bij deze Viziv aan een gedownsizede boxermotor met turbo, die de mogelijkheid heeft om autonoom te rijden of gecombineerd kan worden met een hybride module.
Mitsubishi eX
Met deze eX kondigt Mitsubishi de terugkeer van de ASX aan! En die verrijzenis kan best elektrisch aangedreven gebeuren. Deze eX is vanaf het begin ontwikkelt als elektrisch voertuig, maar dat geeft Mitsubishi ook de mogelijkheid om er eenvoudig een hybride aangedreven voertuig van te maken. Slim gezien.
Lexus LF-FC
Onder zijn mooie en lange (5,3 m) ontwerp herbergt deze high end Lexus een indrukwekkend staaltje technologie: een aandrijving op waterstof die zijn krachten naar de vier wielen verdeelt, autonoom rijden behoort tot de mogelijkheden en er is een systeem present dat in staat is om handbewegingen te interpreteren zodat je ‘uit de losse pols’ de radio of de airco kunt bedienen.
Honda Neowing
Het Salon van Tokyo staat open voor alles wat rijdt en wat we hier voorstellen is geen auto, maar een motorfiets. Of toch iets dat daar erg dicht bij aan leunt, want hij heeft drie wielen. Net zoals andere scooters die al op de markt zijn? Min of meer want Honda gaat nog een stapje verder en gebruikt een iets dikkere motor-saus over deze driewieler. Verwacht je dus aan een krachtigere motor, met hybride aandrijving en speciale voorwielaandrijving.
Yamaha Sports Ride Concept
Deze wagen is ontsproten uit het geniale brein van ingenieur Gordon Murray (ontwerper van de McLaren F1). Hij werkte samen met Yamaha en het resultaat is een erg compacte en lichte wagen. Hij meet minder dan 4 meter en weegt slechts 800 kg, maar we zijn vooral razend benieuwd naar wat er onderhuids te ontdekken valt. Time will tell.
Mercedes Vision Tokyo
Met deze conceptwagen onthult Mercedes verder hoe ze naar de toekomst kijken. Deze grote wagen is in staat om autonoom te rijden en heeft een aandrijving op basis van waterstof, maar er is meer. Aan boord bevindt zich ook een erg krachtig multimediasysteem. Aan connectiviteit geen gebrek, maar het zijn vooral de holografische projecties in 3D die show stelen.