Stijl
De Auris is zeker de charmantste wagen niet van de markt. En qua stijl vertoont hij gelijkenissen met de Yaris. Een bollig snoetje, dat overal doorheen komt, maar dat niet opvalt. Maar ook dit kan positieve kanten hebben.
Motorisering
Onze Auris werd uitgerust met de motor die vast en zeker de grootste verkopen zal verwezenlijken, zijnde de 1.4 diesel. Hier spreekt men van de basisversie in diesel ; de andere beschikbare motors zijn : een 2 liters van 126 pk en een zeer propere 2.2 liters van 177 pk. Maar laat ons hier maar terugkomen op onze 1.4 : hij ontwikkelt 90 pk, een eerlijke kracht voor de cilinderinhoud, en heeft een koppel van 190 Nm.
Eens in beweging, stelt deze motor tevreden bij gebruik : hij verschaft fatsoenlijke acceleraties en hij vertoont zich aangenaam soepel. Gezien de geringe cilinderinhoud en de nogal hoogliggende specifieke kracht, betekent dit op zich al een prestatie. Hij is nu ook geen geduchte krijgsheld, maar ook geen astmatische ezel, daar hij de 0 tot 100km/u in 12seconden waarmaakt en een topsnelheid van 175 km/u bezit.
De doos bevat 5 versnellingen en kan in optie gerobotiseerd zijn, wat het geval was van ons exemplaar. Twee automatische modes worden voorgesteld : normaal of sport. De laatste schakelt later, wat geen hoofdzakelijke interest heeft voor een diesel. Wij hebben ons dus tevreden gesteld met de normale mode, waarvan het beheer beter past bij een dagelijks gebruik. Uiteindelijk kan de manuele mode bestuurd worden via de paletten die zich achter het stuur bevinden, of met een drang op de pook. Noteer dat de race wereld hier een invloed uitoefent : Toyota is één van de zelden constructeurs die een pook voorstelt die zich in de goede richting gebruikt : men moet trekken om te schakelen en duwen om terug te schakelen. Net zoals bij racewedstrijden ! Tot slot, kan deze doos hetzelfde plezier niet geven dan een doos met dubbele koppeling, net zoals de DSG, noch hem een volledige automatische doos schenken. Hij heeft daarvoor een tekort aan soepelheid, vooruitgang en zelfs snelheid. Maar de redelijke bijkomende kost (821 €) maakt er een interessant alternatief van.
Wegligging
Werkelijk veilige, deze Toyota bestuurt zich met veel gemak tijdens de bochten, daar de stuurinrichting precies en informatief is. Zeker, hij is daarom niet zo plezant : de liefhebbers van lange slippartijen mogen hier gewoon doorlopen, en zeker met het ESP systeem, van het type Big Brother, die niet definitief uitgeschakeld kan worden.
Het remmen is gemakkelijk te doseren en vertoont zich voldoende om doeltreffend de Toyota te stoppen.
Comfort
Nogal goed geveerd, de Auris is een aangename partner voor lange ritten. Men had toch nog een betere ophanging verwacht. En de Auris is dus op dit gebied niet zo geslaagd als een Citroën C4. Rijhouding, ergonomie en geluiddemping hebben een goede gemiddelde score. Alles valt inderdaad binnen handbereik, de middenconsole met een eenvoudig design vertoont zich hierbij uitzonderlijk weldoend en de verscheidene bedieningen & versnellingspook staan dichter bij het stuur. Men betreurt enkel dat er maar weinig plaats is achteraan voor grote passagiers, die zich niet op hun gemak zullen voelen. Tenslotte werkt de automatische airconditioning perfect, met een goed behoud van de gekozen temperatuur (wat niet altijd het geval is…).
Toch een grote spijt : de kwaliteit van de afwerking die de trots niet doet ter ere van het goede imago van het merk. Harde en niet altijd goed gemonteerde plastieken zijn hier elementen die verbazend zijn op een Toyota. Het dashboard is origineel en geeft een greintje vrolijkheid binnenin.
Tarieven en uitrustingen
Verkocht aan 16.350 € in een basisversie met een manuele doos, wordt de Auris voordelig geprijsd. In een Linea Pack versie, ligt de basisprijs aan 20.364 € (met manuele doos) en aan 21.185 € met de paletten.
Ter vergelijking, onder de diesel concurrenten met dezelfde kracht, vindt men een Peugeot 307 HDi beschikbaar vanaf 17.154 €, een Fiat Bravo 1.9 JTD aan 16.729 €, een Kia Cee’d aan 16.889 €, een Mazda 3 aan 17.598 €, een VW Golf aan 17.440 €,…
Het gemengde verbruik ligt rond de 6 liters per honderd en het uitstoten op 131 gram CO2. Waarden die in een goed gemiddelde staan.
Besluit
Beslist niet de meest bevredigende wagen om mee te rijden, noch een betoverende schoonheid om naar te kijken, vervult de Auris 1.4 diesel toch perfect zijn rol. Aangenaam, comfortabel en probleemloos, hij voorziet zich van een waarborg van 5 jaar en een onbetwistbare faam qua betrouwbaarheid om tegenover de concurrentie klaar te staan. De gerobotiseerde doos helpt hierbij het dagelijkse gebruik ervan te verfraaien, zeker bij files maar ook binnenin de bebouwde kom, en aan een nog matige prijs.
Ontdek meer inzichten
Toyota