Stijl Van buitenuit gezien werd de evolutie zacht aangebracht, de bedoeling is hier niet om de klanten, die de smaakvolle klassieke wagens gewoon zijn, te ergeren. De Auris lijkt dus op een grote Yaris met kleine sporen van de vroegere Corolla. En vlot design, met lichte kromme lijnen. Het geheel blijft toch nogal gewoon en zal de hoofden op straat niet doen draaien. Onmiddellijk verliefd worden lijkt ook niet gewonnen. Het design interieur breekt daarentegen brutaal met de klassieke orde van de vorige Corolla. De wijzerplaten zijn futuristisch, met gele verlichting, de handrem gelijkt op een handvat vanuit een vliegtuig en de middenconsole doet denken aan een brug. Kortom, een totale plotselinge verandering tegenover wat we bij Toyota gewoon zijn. Motor Onze versie was voorzien van een 1.6 benzine die 124 pk verschaft aan 6.000 rpm. Een hoge kracht voor deze cilinderinhoud, die een puntige werking eerbiedigt… En, inderdaad, men houdt de motor beter hoog in de toeren indien men wilskrachtig de motor weer op gang wilt brengen. Boven de 4.000 rpm voelt de motor volkomen aan en komt in de rode zone terecht met een grote vaardigheid. Samen met een strakke 5 doos, vertoont het geheel zich nerveus en krachtig op de weg. Toch twee verwijten, aan elkaar gelinkt : de ‘te’ strakke doos en het verbruik. De vijfde trekt kort op, 3.800 rpm aan 120, en zijn de trajecten op de autosnelweg dus niet zo economisch als gehoopt. Bij gemengd gebruik eist deze Auris 9 liters bij een gemiddelde van 100 km. Wegligging Ronduit gezond, laat deze Toyota zich met veel gemakkelijkheid hanteren tijdens de bochten, de stuurinrichting is precies en informatief. Zeker, hij is doch niet echt leuk en de liefhebbers van lange afglijdingen mogen elders gaan zoeken, wetende dat het ESP systeem, van het type Big Brother, niet definitief uitgeschakeld kan worden. Het remmen valt gemakkelijk te doseren en ziet er krachtig genoeg uit om de Toyota doeltreffend te stoppen. Comfort Nogal goed gedempt, is de Auris een aangename vriend voor lange ritten. Zowel de rijhouding als de ergonomie en de geluidsdemping dragen bij tot dit verslag. Alles valt binnen handbereik, de middenconsole met bijzonder design helpt hierbij daar de verscheidene bedieningen en de versnellingspook dicht bij het stuur staan. Men betreurt enkel een middelmatige leefbaarheid achteraan, wat grote volwassenen niet prettig zullen aanvoelen. Uiteindelijk werkt de aico perfect, daar hij de gewenste temperatuur behoudt (wat niet altijd het geval is…). Een grote spijt nochtans : de afwerkingskwaliteit brengt de eer niet aan het merkimago in dat domein. Harde plastieken, niet goed ingepast, wat vreemd is voor een Toyota. Uitrusting Beschikbaar in drie verschillende afwerkingsniveaus (Luna, Sol, Sol Pack), is de Auris 1.6 benzine nogal goed uitgerust. In de versie Luna, beschikt hij al standaard over een multifunctioneel stuur, de boordcomputer, de manuele airco. De versie Sol voegt er het ESP systeem bij, de electrochrome binnenspiegel, het antislipsysteem, de automatische voorlichten, (xénon in optie), de regensensor, de tweezonige automatische airco, de snelheidsregelaar en de metalen velgen. Uiteindelijk, en qua passieve veiligheid, beschikt de Auris van airbags, vooraan, zijdelings en aan het hoofd (vooraan en achteraan), … Tarieven Met deze motor is de Auris (met drie deuren) beschikbaar vanaf 17.905 € (Luna), of ongeveer 300 € meer dan een Golf 1.6 B2B-Line, toch minder goed uitgerust en met 9 pk minder. Een verouderde Peugeot 307, komt op 18.800 €, maar met een goed voorziene uitrusting. Te noteren dat Toyota hard aanslaat qua garantie, met een waarborg van 5 jaar (en 150.000 km). Een niet te verwaarlozen aspect, al doet de Kia sindsdien nog beter, met 7 jaar (en altijd met een begrensde 150.000 km). Besluit Opvolger van een Corolla die in alle opzichten een goede partij is, blijft deze Auris een goede wagen, zonder grote gebreken. Goed uitgerust, voorgesteld aan een redelijke prijs en een goede naam qua betrouwbaarheid, hij zou de verstandige eigenaar niet moeten ontgoochelen. Maar hij vertoont zich daarentegen wel een beetje flauw voor diegene die een uitgesproken karakter verwachten.