Ecologisch compromis

De Prius is op en top ecologisch, een auto waarvan de laatste bout bedacht werd met de impact op het milieu in het achterhoofd. Het uiterlijk, dat even herkenbaar is als dat van een 911 of een Range Rover, zet die groene intenties nog meer in de verf. De Auris hybride is minder extreem. Enkele logo’s en een blauwe Toyota-badge en dat is het ongeveer. De Auris is als een klassiek geklede maar wel sexy maîtresse, de Prius de extravagante pin-up.
Nochtans zijn beide auto’s net zo efficiënt en verschillen de emissies minimaal. Terwijl de Prius in het voordeel is tijdens lange ritten dankzij de aerodynamica, scoort de Auris beter in de stad met zijn banden van de laatste generatie. Twee druppels water? Toch niet.

Benzine, diesel of hybride?

Die vraag wordt te weinig gesteld. Toyota berekende dat je beter af bent met de benzineversie als je minder dan 15.000 km per jaar aflegt. Rijd je tussen 15.000 en 20.000 km per jaar en vooral in de stad, dan kies je beter voor de hybride. De diesel is de juiste keuze voor wie dagelijks grotere afstanden aflegt. Een uitstekende uitleg om de komst van de hybride te rechtvaardigen en tegelijk de benzinemotor een zetje te geven.

Onder de kap

De Auris HSD neemt de aandrijving van de Prius integraal over. Om het kort te houden: het gaat om een 1,8-liter benzinemotor met 99 pk gekoppeld aan een 80 pk sterke elektrische motor. Samen ontwikkelen ze 136 pk. De elektrische aandrijving dient ook als versnellingsbak en werkt als een CVT (continue variabele transmissie). Toyota belooft een topsnelheid van 180 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 11,4 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 3,8 l/100 km en de CO2-uitstoot 89 g/km. De hybride Auris heeft dus recht op de overheidskorting van vijftien procent op de aankoopprijs.

Interieur

Aan de buitenzijde blijft de Auris hybride erg discreet, maar aan de binnenzijde is hij duidelijk herkenbaar door de versnellingshendel uit de Prius en een zuinigheidsindicator in plaats van de toerenteller. De boordcomputer telt wat meer functies om je te helpen zuinig te rijden. Ruglijders zullen de verhoogde laadvloer appreciëren. Daaronder kun je nog wat bagage kwijt in een verborgen ruimte.

Vier modi

Behalve de standaardstand, kan de bestuurder naargelang de omstandigheden drie andere modi selecteren. De eerste (EV) is volledig elektrisch en is bedoeld voor de stad. Je kunt er ongeveer twee kilometer mee afleggen op de batterijen, die opgeladen worden door kinetische energie.
De tweede modus is de Power-stand, waarin beide motoren werken en de prestaties primeren. De derde mogelijkheid is de Eco-modus, die alles in het teken stelt van een laag verbruik. Het verschil tussen beide modi zit vooral in de respons van het gaspedaal. In Eco-mode is die progressief, in Power-mode directer.

Op de weg

Tegenover de Prius is de Auris minder ecologisch ingesteld, maar hij laat zich dynamischer rijden dankzij een verrassend neutrale gewichtsverdeling. Met 17-duimsvelgen wordt dat gevoel zelfs nog versterkt. De Auris HSD rijdt amusanter dan de Prius, maar het rijplezier van de klassieke versies haalt hij toch niet. De 15-duimsvelgen verminderen het verbruik, maar maken het weggedrag wat vager.
De hybridemotor is een droom in de stad. Je hoort de elektrische motor niet en hij zet aan tot een ontspannen rijstijl. De automaat vult dat perfect aan.

De situatie slaat om als je rijdt met het mes tussen de tanden. De motor kreunt onder belasting en de sprintjes leveren eerder matige tijden op. De Auris hybride laat zich liever cool en rustig rijden. Ten slotte geven we nog mee dat het rempedaal door de energierecuperatie wat eigenaardig aanvoelt, maar na een tijdje went het wel.

En aan de pomp?

Het is mogelijk om niet meer dan 4 l/100 km te verbruiken. De grote vijanden van de hybride aandrijflijn zijn bochtige en heuvelachtige wegen en autosnelwegen. Goed nieuws voor je portefeuille: de Auris HSD kost ongeveer 3.000 euro minder dan de Prius. Trek je alle premies van de basisprijs af (23.745 euro), dan kom je net boven 20.000 euro uit. Dat ligt in de buurt van de Volkswagen Golf Bluemotion, de Ford Focus Econetic en Opel Astra ecoFlex.

Op het vlak van betrouwbaarheid heeft de hybridetechniek ondertussen zijn kunnen bewezen. Bovendien daalde de onderhoudskost gevoelig. Zo betaal je in de Auris HSD per kilometer evenveel als in de kleine Yaris. Je geniet bij Toyota ook nog altijd van vijf jaar garantie. Het wordt tijd dat de Europese concurrentie dat goede voorbeeld volgt.