Meer dynamiek
Tegenover de rondingen van de vorige generatie getuigt de nieuwe Auris van meer karakter, zonder de gemoederen te verhitten. Strakke, meer dynamische lijnen stralen meer sportiviteit uit, wat bevestigd wordt door de technische fiche. De wieltreinen werden in die optiek verfijnd, het zwaartepunt verlaagde en de nieuwe Auris zet 50 à 70 kg minder op de weegschaal.
Bevalt hij jou?
Ook in het interieur wordt de nieuwe filosofie bevestigd. Lagere zetels, een klein stuurwiel met drie spaken dat goed in de hand valt, grote ronde tellers: de Auris is niet meer dezelfde auto. Toyota leverde zelfs een extra inspanning voor de presentatie: mooie stiksels op een lederen strook in de boordplank, enkele chroomaccenten en een uitzonderlijke assemblagekwaliteit. Qua instrumenten ruilt deze hybride de toerenteller voor een econometer. Het enige verwijt: het digitale klokje is nog altijd aanwezig. Je zou bijna geloven dat Toyota een onuitputtelijke stock heeft.
Kennismaking
Door de extra ruimte kunnen twee volwassenen comfortabel zitten achterin. Het koffervolume van 360 liter is identiek aan de andere Aurissen. De achterbank kan een vlakke vloer vormen, op voorwaarde dat je de vloerplank in de koffer in zijn hogere stand plaatst. De Auris is praktisch, al hebben we al beter gezien qua kofferruimte.
Onder de kap
Als motor vinden we een oude bekende terug, namelijk de hybride aandrijflijn. Gezien het aantal jaren dienst zonder grote aanpassingen, mogen we stellen dat de ingenieurs meteen raak schoten. De 1.8 benzinemotor (99 pk) wordt gekoppeld aan een elektrische eenheid voor een gecombineerd vermogen van 136 pk. De lithium-ionbatterijen laten de auto 100 procent elektrisch rijden met maximaal 50 km/u en over een afstand van 2 km. Voor de transmissie doet de elektromotor dienst als versnellingsbak, volgens het principe van de continu variabele transmissie (CVT).
In de stad
De stad is het uitverkoren terrein van deze Auris. De verbrandingsmotor wordt slechts minimaal aangesproken en het is mogelijk om het verbruik te drukken tot ongeveer 4 l/100 km. Nog beter: dankzij de absolute stilte van de elektromotor en de automaat rijd je zonder stress en perfect ontspannen door de stadsjungle. Inclusief het bewustzijn dat er niet veel schadelijke gassen uit de uitlaat stromen.
Op gewestwegen
Hier komen de aanpassingen aan het onderstel aan de oppervlakte. Het weggedrag is levendiger en snediger dan vroeger, met een verbazingwekkend precieze en directe besturing. De Auris twijfelt niet langer om de bocht in te duiken met minimale koetswerkbewegingen. De motor herneemt correct, maar doet dat zonder enthousiasme en aarzelend, altijd hoog in de toeren. Niet bepaald opwindend, maar gelukkig wel discreter dan vroeger.
Op autosnelwegen
Als je van plan bent om vooral op de autosnelweg te rijden, heeft de hybride weinig zin. De verbrandingsmotor wordt er voortdurend aangesproken, wat het rijcomfort vermindert want hij klinkt als een cirkelzaag. Het verbruik loopt ook op. Dankzij de meer aerodynamische lijn, blijft het resultaat wel correct: een gemiddelde van minder dan 6 l/100 km. We vermelden ook de grote inspanningen om het geluid te dempen. De schokdemping is correct afgesteld, niet te zacht en nooit te hard. Knap werk.
Prijs
De Auris HSD bestaat in drie afwerkingsniveaus (Comfort, Lounge en Premium) en kost tussen 24.550 euro en 29.010 euro. In alle gevallen heb je recht op een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, lichtmetalen velgen (15 duim), een Bluetooth-verbinding, het uitstekende multimediasysteem Toyota Touch, …
Het gemiddelde verbruik schommelt rond 4,8 l/100 km. Een resultaat dat we haalden met een ontspannen ritme en maximaal gebruik van de elektromotor. Je kunt nog beter doen (vooral als je rond de stad woont), maar een zware voet veroorzaakt een verbruik van 6 l/100 km of meer. De CO2-uitstoot van 87 g/km beperkt jouw voordeel alle aard (VAA).
Besluit
De Auris gooit zijn brave manieren overboord die hem degelijk maar ietwat saai maakten. Hij is aangenamer om te besturen en om in te vertoeven, maar blijft in de schaduw staan van de Prius. Die trekt nog meer de groene kaart, zonder daarom zuiniger om te springen met brandstof. De Auris HSD is een geslaagde auto waar de concurrentie Toyota om zal benijden.