De GT86 werd samen met Subaru ontwikkeld. Vandaar het gebruik van de viercilinder boxermotor. Het atmosferisch blok ontwikkelt - mede dankzij de injectie van Toyota - 200 pk aan 7.000 tr/min.
De nieuwe versie met facelift zal ook een 2.0 liter motorblok hebben dat eent tiental pk sterker zal zijn. Het temperament van de boxer, weinig responsief in lage toerentallen maar beestig speelgoed vanaf 4.500 tr/min, zou behouden blijven. Het verbruik zou wel dalen. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat door het verminderen van de interne wrijving en een nieuw inlaatspruitstuk het gemiddeld verbruik met 7% zou dalen.
Het chassis blijft het paradepaardje van de GT86. De Toyota is al erg evenwichtig en bijzonder responsief, maar het rijgedrag van de vernieuwde sportwagen zou nog verder verfijnd zijn. Het chassis van de achterwielaangedreven Japanner zou stijver zijn en nieuwe schokdempers krijgen.
Aan de buitenkant verwachten we weinig grote veranderingen. De camouflage op de beelden hierboven geeft op dat vlak ook weinig prijs.