De autowereld is weer een samenwerking rijker: vanaf 2014 liggen onder de motorkap van Toyota's diesels van BMW. Ook op het vlak van batterijen voor elektrische wagens komt er een Japans-Duitse alliantie.
In de rand van het salon van Tokio tekenden beide bedrijven een memorandum of understanding (MOU) voor een samenwerking op middellange termijn. Ze zullen samen milieuvriendelijke technologieën ontwikkelen. De details moeten nog uitgediept worden, maar over twee projecten zijn ze het al eens: dieselmotoren en lithium-ionbatterijen.
"Nood aan nieuwe diesels"
Hoewel Toyota er vaak (en terecht) op wijst dat veel dieselrijders beter af zouden zijn met een benzine- of hybridewagen, beseffen de Japanners dat de zelfontbrander belangrijk blijft. "Het milieuprobleem aanpakken vergt meer dan één aanpak. Hybrides zijn de kern van onze strategie rond duurzame mobiliteit, maar ook schone diesels zullen een rol spelen, vooral in Europa", zegt Didier Leroy, CEO van Toyota Motor Europe.
"Ons dieselgamma moet versterkt worden, we erkennen deze nood", voegde Takeshi Uchiyamada, vice-president van Toyota Motor Corporation, daar nog aan toe tijdens de persconferentie in Tokio. Bij BMW vindt Toyota een uitstekende oplossing. Vanaf 2014 levert het Duitse merk 1.6 en 2.0 diesels aan Toyota. Enkele jaren geleden was het nog andersom: Toyota leverde de eerste dieselmotor (1.4) van de Mini One D.
"We kunnen nog niet zeggen in welk model een BMW-diesel zal debuteren, maar we focussen vooral op lokaal geproduceerde, Europese modellen", zo licht Leroy al een tipje van de sluier.
Batterijen
Toyota en BMW zullen ook samen onderzoek doen naar lithium-ionbatterijen om sneller vooruitgang te boeken. Opmerkelijk, want in oktober sloot BMW nog een akkoord met PSA (Peugeot-Citroën) rond hybride en elektrische wagens. "De overeenkomst met PSA gaat over de ontwikkeling en de productie van huidige technologie (elektromotoren, controle-eenheden, ...) voor de auto's van morgen", verklaart Klaus Draeger, ontwikkelingsdirecteur van BMW. "Met Toyota doen we in de eerste plaats onderzoek naar toekomstige technologie."
Eerste keer
Voor BMW is het de eerste samenwerking met een Japans automerk. "We werken al vele jaren succesvol samen met Japanse toeleveranciers. Sommige van onze meest innovatieve ontwikkelingen hebben we te danken aan onze partners in Japan. Maar we hebben nog geen partnership gehad met Japanse autobouwers", aldus Klaus Draeger.