Het klassement is gebaseerd op verschillende criteria, waaronder de financiële gezondheid van de onderneming, het imago bij het grote publiek, of de mate waarin het merk de keuze van de consument kan beïnvloeden. Bovenaan het klassement prijkt informaticagigant Apple, met een geschatte waarde van 178 miljard dollar. Tweede is Google (133 miljard dollar) en Coca-Cola staat op de derde plaats (73 miljard dollar). In het klassement staan niet minder dan veertien autoconstructeurs, waaronder heel wat in de hogere regionen.

De eerste autoconstructeur in de lijst is Toyota, op de vijfde plaats, met een geschatte waarde van 53,5 miljard dollar. Dat is een stijging van 9% vergeleken met het klassement van vorig jaar. Mercedes-Benz volgt op plaats negen met 43,5 miljard dollar, en BMW op plaats elf met 41,5 miljard dollar. Zowel Mercedes als BMW stijgt in het klassement. Nissan breekt alle records met een stijging van 22% tot 11,1 miljard dollar op plaats 43.

Opvallend: Tesla komt de top 100 binnen. De Californische constructeur van elektrische auto’s haalt net de lijst op plaats honderd. Het bedrijf verliest nog steeds enorme sommen geld, dus het heeft zijn positie te danken aan het positieve imago en niet aan zijn financiële gezondheid. Volkswagen verliest vijf plaatsen als gevolg van Dieselgate en staat nu op plaats 40.