De lang verwachtte nieuwe Toyota Prius is eindelijk in Europa aangekomen en belooft beter prestaties voor een nog lager verbruik.
Meer vermogen
Onder de motorkap werd de 1,5 liter voor een 98 pk producerende 1800 cc ingeruild. De elektrische motor wint ook 10 pk waardoor die er nu 80 levert. Wanneer beide motoren samenwerken worden 136 pk naar de voorwielen versluisd. Gemiddeld zou dit 3,9 liter/100 km opleveren terwijl de CO2-uitstoot 89 gr/km moet bedragen. Hierdoor heb je wel recht op de regeringspremie van 15% en voor de bewoners ten zuiden van de taalgrens komt daar nog een premie van 1000 € van het Waals Gewest bovenop.
Drie modes
De bestuurder kan tussen drie verschillende modes kiezen. De eerste is volledig elektrisch waarbij de autonomie tot 2 km beperkt wordt en de batterijen door kinetische energie worden opgeladen. De Power-stand kiest voor optimale prestaties en de Eco-mode tenslotte kiest voor de meest ecologische en meest economische rijwijze.
Zonnepaneel voor de airco !
In optie is het mogelijk om de Prius met een zonnepaneel uit te rusten. Dit paneel wordt op de achterzijde van het dak gemonteerd en voedt de airco. Bovendien kan je die airco van op afstand al aanzetten. Leuk hé…