Visitekaartje
Groen van het begin tot het einde ! Zo wil Toyota zijn Prius. Het hele fabricage- en recyclageproces van de auto is zo ecologisch mogelijk opgebouwd. Toyota benadrukt dan ook graag dat de recyclage van de atterijen en de verwerkte kunststoffen een nog nooit eerder bereikt peil hebben behaald.
Krachtiger, zwaarder, maar zuiniger !
Onder de kap werd de1,5 liter door een 1800 cc grote krachtbron van 98pk vervangen. De elektrische motor op zijn beurt wordt 10 pk sterker. Samen worden zo 136 pk aan de voorwielen geleverd. Om het verbruik nog naar beneden te krijgen werd het aandrijfgedeelte geoptimaliseerd. Hierdoor kan de motor op een lager regime draaien en dus minder verbruiken. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens Toyota 3,9 liter, terwijl de uitstoot tot 89 gr/km beperkt blijft. Dat betekent dat je recht hebt op de regeringskorting van 15 %, terwijl onze Franstalige landgenoten nog eens 1000 € extra mogen aftrekken.
Drie modes
De bestuurder kan naargelang de rijomstandigheden of zijn eigen inzichten, tussen drie verschillende modes selecteren. De eerste is de volledig elektrische mode, waarbij enkel op de elektrische motor, ongeveer 2 km kunnen worden afgelegd. Hierbij worden de batterijen door de kinetische energie van de wagen herladen. De tweede mode wordt Power genoemd, waarbij de elektrische motor voor betere prestaties moet zorgen. In de ECO-mode tenslotte, is het de bedoeling om zuinigheidrecords te breken. Het grote verschil tussen deze mode en de normale instelling ligt voornamelijk in de respons van het gaspedaal die in de ECO-mode erg progressief verloopt maar in de Power-mode direct is.
Verbeterde functionaliteit
De nieuwe Prius groeit nog wat. Hij is praktischer, ruimer en makkelijker in gebruik. En toch weegt hij maar 40 kg meer. Met al die technologie aan boord, is dat trouwens erg verwonderlijk. In het interieur heerst een “Zen”-sfeer, met zachte vormen en aangename tinten. Het gebruikte kunststof is gerecycleerd en vrij hard, maar presenteert erg goed. De montagekwaliteit is typisch Toyota. Er valt dus geen slecht woord over te zeggen. Ergonomisch gezien zit alles op de juiste plaats en het geheel heeft zelfs een futuristisch tintje. Als je een commando geeft, wordt het desbetreffende deel op het instrumentenbord afgebeeld en krijg je dus een beter beeld van wat er zich afspeelt. Je kan verscheidene menu’s doorlopen. Van de transmissieketen tot de econometer wordt alles gevisualiseerd. En het zorgt er voor dat je het voetje licht.
Zonnepanelen
Op verzoek kan de Prius ook met zonnepanelen op het dak uitgerust worden. Hiermee wordt de airco van de nodige stroom voorzien. Je kan de airco zelfs van op een afstand bedienen, waardoor je tot drie minuten voor je in de auto stapt het interieur al kan koelen. Deze panelen kan je echter enkel met de 15-duims velgen bestellen, want ze verhogen het totale gewicht met 25 kg.
Prijzen
Voor de Prius in basislivrei (Terra) moet je 27.150 € neertellen. Met de regeringskorting en alle verminderingen afgetrokken zou de prijs tot onder de 23.000 € kunnen zakken. Basis heeft echter niets met kaal te maken. Van bij het begin mag de uitrusting zelfs uitgebreid genoemd worden: 15-duims lichtmetaal velgen, elektronische airco, head-up display, 7 airbags, enz… Bovendien willen we nog onderstrepen dat de Prius vijf sterren op de EuroNCAP testen behaalde.
Op de weg
In Stockholm, groene stad bij uitstek, mochten wij deze derde generatie testen. Wat net als bij elke hybride opvalt, is de absolute stilte bij het wegrijden. Wat betekent dat je zelf ook uiterst waakzaam dient te zijn, als je niet plots met een voetganger op de motorkap wil geconfronteerd worden. In de stad rijdt de Prius aanvankelijk op het maximale vermogen van zijn elektrische motor. Hierdoor kan de thermische motor rustig opwarmen en moet hij na elke koudstart niet telkens weer een kwartiertje draaien.
Met een erg lichte rechtervoet konden we onder de vier liter duiken. Maar deze manier van rijden is niet echt aan het huidige verkeer aangepast. Toch is het mogelijk om met de verkeerstroom meedrijvend, minder als 5 liter te verbruiken. Opvallend is wel dat onder alle omstandigheden het verbruik laag blijft, ook al gebruik je ten volle het vermogen van beide motoren.
Het platform van de Prius is identiek aan dit van de Avensis en de Verso. De Prius kan dan ook op een erg evenwichtig rijgedrag terugvallen en ligt erg rustig op de weg, waarbij de koets haast nooit gaat overhellen. Toch is het oppassen als de auto met 15-duims velgen is uitgerust. Deze banden hebben op natte wegen heel wat minder grip en zouden de bestuurder kunnen verrassen.
De Prius is niet de meest opwindende auto om te rijden. Dat is trouwens zijn bedoeling niet, maar de geboden technologie en de ecologische prestaties verplichten de bestuurder tot een beheerst gedrag. En dan wordt een ontspannen en anticiperende rijstijl een natuurlijk iets…