De feiten

Wat verandert er concreet? Visueel niet veel: enkele logo’s, blauwe nuances, specifieke achterlichten en aangepaste luchtinlaten. In het interieur zijn de verschillen beter merkbaar. De instrumenten zijn uitgebreid en kregen een nieuw ontwerp . Er verschijnen ook drie nieuwe knoppen: HV/EV (om over te schakelen van hybride naar elektrische modus), City Mode (voor elektrische aandrijving, behalve bij plankgas) en Eco Mode (dat begrijp je wel).

Steek de stekker in

Het grote verschil schuilt in de zijvleugel rechts achteraan: een kleine klep geeft toegang tot het contact om de batterijen te herladen. Die schakelen over op lithium-ioncellen, wat het meergewicht beperkt tot 45 kg, en halen een autonomie van 25 kilometer. Dat is relatief weinig. Opnieuw opladen kan niet eenvoudiger: steek de kabel in de stekker thuis, wacht anderhalf uur tot de batterij volledig opgeladen is en je kunt vertrekken. Voor de zekerheid en het gemak is een laadinstallatie thuis niet overbodig. Zeker als je elektrische installatie niet meer helemaal nieuw is. 

Enkele cijfers

Deze Prius legt een aantrekkelijke CO2-uitstoot voor: 49 g/km. Dat komt overeen met een gemiddeld verbruik van 2,1 l/100 km. Tenminste de eerste honderd kilometer en met de batterijen maximaal opgeladen. Daarna stijgt het verbruik tot 3,7 l/100 km, een fractie minder dan een klassieke Prius (3,9 l/100 km). We herhalen dat de Prius over een 1.8 benzinemotor beschikt, die geholpen wordt door een elektromotor. Er is geen versnellingsbak, de elektromotor varieert voortdurend de overbrenging.

Nog altijd een Prius

Binnenin zie je, behalve de eerder vermelde aanpassingen, niets nieuws. Zelfde vaststelling in de kofferruimte, wat goed nieuws is: de batterijen dringen slechts een klein beetje binnen en knabbelen uiteindelijk alleen aan het bergvak onder de koffervloer.

Op de weg

De batterijen zijn opgeladen en de EV-modus is ingeschakeld, het is tijd voor een ritje. Goed nieuws: de elektrische modus is echt bruikbaar, in tegenstelling tot in de klassieke Prius. Als je aan een rood licht vertrekt, is het mogelijk om te vertrekken zonder de benzinemotor.
De elektrische modus is perfect voor de stad, heeft een reële autonomie van 20 tot 25 km en laat zelfs een snelheid tot 85 km/u toe. Boven die snelheid of als je het rechterpedaal fors induwt, neemt de benzinemotor over. En dan duikt het zwakke punt van de Toyota-hybrides weer op:  tijdens acceleraties klinkt hij als een houtzaag.  

Verschillende modi

De HV-modus heeft als voordeel dat de lading van de batterij bewaard wordt en is voorbehouden voor gewone wegen en autosnelwegen. In de EV-stand rijdt de Prius op de elektromotor, op voorwaarde dat je het gaspedaal zacht behandelt. De City-modus schakelt de elektromotor in bij nagenoeg elke stand van het rechterpedaal. Acceleraties verlopen dan heel stil, maar ook langzaam. Alleen bij een lege batterijen of plankgas neemt de benzinemotor weer over. Tot slot past de ecomodus de klimaatregeling en het gaspedaal aan voor een zachtere rijstijl. 

Prijzen

Toyota België bekent kleur: jaarlijks wordt een verkoop van 200 auto’s verwacht en driekwart is voor bedrijfsvloten. Niet uitzonderlijk. De reden is wellicht de prijs: 36.290 euro voor het instapmodel.  Dat is 9.700 euro minder dan voor een Opel Ampera, de dichtste concurrent (met een grotere elektrische autonomie, maar in het algemeen meer beperkt). Het is echter 8.600 euro meer dan voor een klassieke Prius. Zelfs als je de elektrische modus te pas en te onpas gebruikt, wordt het moeilijk om het prijsverschil goed te maken aan de pomp.

Er zijn drie afwerkingsniveaus: Active, Comfort en Lounge, die de grote meerderheid van de verkoop zal uitmaken. De standaarduitrusting (Active) is nochtans helemaal niet belachelijk: lichtmetalen velgen, cruise control, automatische klimaatregeling, head-upscherm, …

Fiscale voordelen

De Prius Plug-In is vooral interessant voor bedrijven door de 100 procent aftrekbaarheid. Het Voordeel Alle Aard (VAA) blijft beperkt tot het minimum en ook de elektriciteit die nodig is om opnieuw op te laden, is volledig aftrekbaar. Eigenaars van zonnepanelen kunnen hem ongetwijfeld kosteloos herladen en de inwoners van Wallonië zullen verheugd zijn dat hun ecobonus verhoogd wordt tot 2.000 euro en zelfs 2.500 euro als het gezin minstens drie kinderen telt.