Het is begin september, de dag waarop onze charmante kleintjes terugkeren naar school en voor BMW het moment om de 1-Serie aan te passen. Op het programma staat een nieuwe instapdieselmotor en vierwielaandrijving voor de grote motoren.
114d
Het is logisch dat BMW zich na de 114i basisbenzine ook over het dieselgamma buigt. De nieuwe 114d wordt het instapmodel. Zijn 1.6 ontwikkelt 95 paarden en een koppel van 235 Nm tussen 1.500 en 2.750 tr/min. Qua prestaties wordt de eer van het merk gered: 185 km/u en 12,2 seconden van 0 tot 100 km/u. Het gemiddeld verbruik schommelt tussen 4,1 en 4,3 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 109 tot 112 g/km.
120d en M135i xDrive
Voor wie schrik heeft van achterwielaandrijving stelt BMW de xDrive-varianten voor, uitgerust met vierwielaandrijving en een verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras. De constructeur biedt twee motoren aan in combinatie met deze transmissie: de 120d viercilinder diesel met 184 pk en de M135i met een dikke zescilinder turbobenzine met 320 pk. De prestaties variëren van krachtig (120d in 7,2 seconden naar 100 km/u) tot explosief (M135i: 4,7 seconden tot 100 km/u). Het verbruik bedraagt tussen 4,7 l/100 km (120d) en 7,8 l/100 km (M135i).
Bijkomende versies
Het gamma van de driedeurs vergroot zodat het nu even groot is als dat van de vijfdeurs: vijf benzine- en zes dieselmotoren. Nieuwkomers bij de driedeurs zijn de 114d, 120d en 118i.