Na een redelijke maand juni en veelbelovende juli, was de Belgische automarkt in augustus veel minder actief. De markt daalde tot 31.256 inschrijvingen, 17,3 procent minder dan in dezelfde maand in 2011. In de eerste acht maanden van dit jaar werd een daling van 11,54 procent geregistreerd.

Drie oorzaken

Febiac wijst eerst en vooral naar de economische crisis, die hard toeslaat in ons land en algemeen in Europa. Vervolgens is er het einde van de ecopremies voor groene voertuigen waardoor ongeveer 20.000 bestellingen al in december vorig jaar geplaatst werden. Tot slot, en dat stelt toch een beetje gerust, was 2011 een uitzonderlijk goed jaar.

De merken

Bijna alle grote merken gaan achteruit. Soms op een indrukwekkende wijze. Volkswagen realiseerde het grote aantal inschrijvingen in augustus, voor Peugeot (dat standhoudt dankzij de nieuwe 208), Citroën en Renault (-22,42 procent). Het is wachten op de nieuwe Clio. Over het hele jaar staat Volkswagen nog altijd voor Renault en Peugeot.

De klimmers

Enkele merken wisten toch te scoren in de maand augustus, zoals Dacia (+32,17 %), Land Rover (+61,38 %!), Kia, Fiat en Mazda. Zij profiteren vooral van nieuwe modellen in het gamma om het evenwicht te herstellen.

Sterke dalers

In de dalende markt zien we zware verliezen bij Ford, Volvo, Seat, Lancia en Alfa Romeo.