De voorgaande Prius was al te verkrijgen in herlaadbare hybrideversie. Maar de grote verschillen zitten vooral onder de motorkap. Met dit Prime-model gaat Toyota nog een stap verder door deze wagen ook een specifieke look te geven: het uitzicht is zowel vooraan als achteraan sterk veranderd, vooral wat de achterlichten betreft. Binnenin zijn er ook grote aanpassingen, zoals een nieuw en immens aanraakscherm van 11,6 inch.
De meest sobere op de markt?
Toyota kondigt aan dat deze wagen de meest zuinige herlaadbare hybride op de markt is met een gemiddeld verbruik van 1,4 l/100 km. Wat de CO2-uitstoot betreft, is dit goed voor een cijfer van 32 g/km. Om dit resultaat te behalen heeft Toyota alles uit de kast gehaald, onder andere door een herlaadsysteem door middel van zonnepanelen op het dak te bedenken en een volledig elektrische airco te installeren. Nu is het alleen nog wachten op het prijskaartje, dat wel eens gepeperder zou kunnen zijn dan dat van de “klassieke” Prius.
Enkele cijfers
Dit model herneemt de 1.8-liter viercilinder van de Prius. De elektrische motor is steviger en kan de Prius tot 135 kilometer per uur laten rijden zonder de minste uitstoot van C02. In volledige elektrische modus raak je met deze wagen 35 kilometer ver.