Vertederend

Op de internationale salons waar de Urban Cruiser voorgesteld werd, lokte hij enthousiaste reacties uit. We moeten dan ook toegeven dat hij er erg goed uitziet. Zijn glimlachende front, zijn trekkersoutfit en zijn compacte afmetingen toveren dadelijk een smile op je gezicht. En dat alles op minder dan 4 meter. Ondanks de compacte afmetingen bij een hoogte van 1,525 m, blijft de CX-coëfficiënt van deze mini-SUV tot 0,315 beperkt.

Origineel interieur

Aan de binnenzijde is het even wennen aan het bijzondere design. Vooral het instrumentarium trekt de aandacht maar ook de centrale console in de vorm van een golf mag op zijn minst opvallend genoemd worden. Volle score voor de originaliteit dus , maar spijtig genoeg gaat dit niet op voor de algemene kwaliteit. Hier schiet Toyota toch wat tekort en haalt het niet het niveau dat we van de constructeur gewoon zijn. Functionaliteit en leefbaarheid zijn nochtans sterke punten van de Urban Cruiser. 5 personen vinden makkelijk plaats en zelfs lang uitgevallen wezens als uw dienaar, hebben totaal geen moeite om achteraan een plaatsje te vinden voor langere trips. Voor de liefhebber van “Drive-ins” is er erg goed nieuws want we telden niet minder als 6 bekerhouders. De bagageruimte is met 314 liter nog behoorlijk ruim en kan dankzij de 60/40 deelbare achterbank tot 749 liter oplopen.

Twee motoren en twee transmissies

Beide motoren worden met dezelfde manuele 6-bak gecombineerd terwijl de dieselvariante zelfs van een integrale aandrijving kan voorzien worden. De benzinemotor is de nieuwe 1330 cc van 101 pk die in serie met een “Start&Stop”-systeem wordt uitgerust. Uit de Yaris komt de 1,4 l diesel van 90 pk en 205 Nm koppel die dankzij een hoger koppel voor betere hernemingen en dus wat meer rijplezier zorgt. Toch is het aangeraden om boven de 2000 toeren te blijven want daaronder zijn er maar weinig Newtonmeters thuis. De benzinemotor reageert erg lineair maar komt in de lage toeren koppel te kort. Dankzij de erg aangenaam werkende bak kost schakelen echter totaal geen moeite.

Op weg …

De versie met vierwielaandrijving kan natuurlijk een uitstekende motriciteit en erg veel grip voorleggen. Toch vinden we dat een integrale transmissie gecombineerd met zo een kleine motor wat vergeleken kan worden met een olifant die een mug verplettert. Waarmee we willen zeggen dat je absoluut geen sportieve prestaties moet verwachten. De Urban Cruiser kreeg een gezond en veilig rijgedrag mee maar de demping is vrij droog en oneffenheden worden duidelijk aan de inzittenden doorgegeven. Rij- en motorgeluiden worden goed geïsoleerd en de rijhouding is behoorlijk goed. De kleine benzinemotor drijft alleen de voorwielen aan maar wil zoals gezegd goed in de toeren gehouden worden als je dynamische voor de dag wil komen. In deze variant lijkt de demping wat beter gelukt te zijn maar af en toe komen enkele schokken je ruggenwervels toch nog even beroeren.

Stevige tarieven

De koers van de Yen speelt natuurlijk niet in het voordeel van de Urban Cruiser. Voor de basis benzineversie moet je al dadelijk 17.860 € neertellen. In Luna-uitrusting en met de diesel die de voorwielen aandrijft, moet deze kleine SUV 21.570 € kosten. Gelukkig is de uitrusting behoorlijk compleet en krijg je alles wat nodig is en zelfs een klein beetje meer. Airco zit er bij alle uitvoeringen al op behalve bij de Terra waar hij 960 € extra moet kosten.