Een naam die alles verandert

Tot nu toe werd de auto Corolla Verso genoemd maar bij deze derde generatie verliest hij het gedeelte “Corolla”. Hiermee wil Toyota benadrukken dat het om een heel verschillende wagen gaat. Toch lijkt hij nog sterk op zijn voorganger. Van ver dan toch want bij nader inzien zijn de verschillen vrij groot en ziet de auto er dynamischer en gespierder uit. Samengevat: minder functioneel banaal ! In ieder geval hebben de ingenieurs heel wat werk aan de aerodynamica besteed want met een Cx van 0,295 wordt hij recordhouder in zijn categorie. En op het gebied van veiligheid heeft Toyota er alles aan gedaan om 5 sterren te halen bij de Euro NCAP-testen.

Lounge…
 

In het interieur domineert het gevoel van ruimte en kwaliteit. Het erg complete instrumentarium staat vrij diep op het dashboard ingeplant en wordt mooi naar de bestuurder georiënteerd. Toyota wou een “Lounge”-sfeer creëren waarbij op een aangename wijze licht en ruimte domineren. Dit gevoel wordt nog sterker als voor het panoramische dak wordt gekozen. Toch ziet het interieur er nog iets te streng uit maar op de kwaliteit kan je echt niets afdingen. De gebruikte materialen zijn uitstekend gekozen en worden perfect gemonteerd.

Praktisch !
 

De Verso is beschikbaar in 5- en 7-zits uitvoering en vooral in deze laatste configuratie toont hij zich erg praktisch. In een handomdraai kunnen de tweede en de derde rij neergelegd worden waarbij je een haast perfect vlakke laadvloer bekomt. Het koffervolume varieert van 155 (7-plaatsen) tot 1700 liter met beide zetelrijen neergeklapt. De rijkelijk voorzien bergruimten hier uistekend op aan. Noteren we ook nog een kleine maar handige koelruimte onder het handschoenkastje.

5 motoren
 

Bij de benzinemotoren heb je de keuze tussen een 1,6 en een 1,8 l motor. Beiden zijn van het atmosferische type en produceren toch 132 en 147 pk. De voor ons veel interessantere diesels krijgen een partikelfilter mee en beantwoorden nu al aan de EURO5-normen. De 2 liter levert 126 pk en wordt aan een mechanische 6-bak gekoppeld. Vervolgens krijgen we de 2,2 in twee vermogensvarianten. Met 150 pk wordt hij steeds aan een automaat gekoppeld ter wijl zijn 177 pk sterke broer een manuele 6-bak gemonteerd krijgt.

Op de weg

Zitten doe je in de Verso erg goed maar als je meer dan 1,85 bent kan de stuurverstelling wat beperkt lijken. De rijpositie is typisch monovolume en de motor blijft erg discreet. Eerst rijden we met de 2000 cc diesel die maar net genoeg vermogen lijkt te hebben. En dan moet je nog oppassen dat je de auto niet teveel belaad. Soepelheid en zuinigheid staan echter groot geschreven bij deze motor en de versnellingsbak is erg aangenaam te bedienen. Toyota vertelde ons dat de wieltreinen volledig herzien werden en het ziet er naar uit dat zij een erg mooi compromis tussen comfort en wegligging gevonden hebben. De Verso is tegelijkertijd stabiel en toch levendig en rijdt als een berline hoewel hij in lange en snel genomen bochten een kleine neiging tot pompen lijkt te hebben. De 2,2 liter van 150 pk levert heel wat punch extra maar wordt in zijn opmars door een eerder op “eco” afgestelde automaat tot de orde geroepen. Als je een berg naar beneden rijdt krijg je het gevoel dat de wagen in vrij staat. Gelukkig heeft hij ook een sport-stand waarbij de ingeschakelde gang behouden blijft als je het gas loslaat en zelfs terugschakelt zodra je afremt ! Of je zou de manuele bediening met schakelaars achter het stuur moeten gebruiken….

De prijzen
 

Vanaf 21.660 € mag je een Verso 1.6 l Natura mee naar huis nemen. Een erg correcte prijs maar dan vertrek je wel zonder 7 zitplaatsen of airco. De versies die het gros van de verkoop zullen uitmaken zijn zonder twijfel de 2-liter Diesel Luna in 5 en 7 zitconfiguratie en daarvoor moet je respectievelijk 25.990 en 26.690 € neertellen. Deze afwerking behelst al cruise control, radio CD met MP3 en 6 luidsprekers, Bleutooth, mistlichten en een tweede, gekoeld handschoenvakje maar ook stuur en versnellingsmof in leder,enz …