Toyota laat zich gaan. Nadat de sportieve modellen een voor een uit de catalogus verdwenen, keert het Japanse merk terug met een geweldig sportieve coupé, de GT86, en een rallybommetje, deze Yaris R1A.

Maximaal 1.4

De kleine Yaris is ontworpen om deel te nemen aan rally’s in de categorie R1A met een cilinderinhoud van maximaal 1,4 liter. Hij zal gehomologeerd worden voor plaatselijke en internationale rally’s en zelfs het wereldkampioenschap rally.

De auto wordt verkocht voor een bodemprijs (22.500 euro alles inbegrepen), waardoor je zelfs met een relatief krap budget kunt starten in de autosport. Deze prijs is louter indicatief, want dit bommetje wordt verkocht in Duitsland, maar niet in België …

Wat is inbegrepen?

De aanpassingen hebben betrekking op de ophanging en de aankleding van het interieur (of eerder het uitkleden). Vanbinnen zien we een rolkooi, kuipzetels, een harnas, brandblussers, een krachtonderbreker en veiligheidsuitrusting (brandstoftank, benzineleidingen, …). De motor geniet van een sportuitlaat, maar Toyota plaatst nog altijd een katalysator en een specifieke luchtfilter. Vermogen en koppel blijven redelijk: 99 pk en 120 Nm of evenveel als de standaardmotor. De versnellingsbak kreeg een kortere zesde.