Niet iedereen heeft een motorrijbewijs, en niet iedereen is in staat om een tweewieler van drie of vierhonderd kilo in evenwicht te houden, of hebben gewoon geen zin om met de nadelen van een motor te maken te krijgen. Naast het gamma van trikes met de motor achterin heeft Rewaco, Europees marktleider, een conversie systeem bedacht voor de Suzuki C800, M1500 en C1800 Intruder. Het principe is eenvoudig en bestaat er in om de achterkant van de motor te vervangen door een chassis met twee wielen. Die achterwielen zijn te vergelijke met die van een auto en maken gebruik van het differentieel van de BMW 1 Reeks, met bijhorend remsysteem. Er komen ook twee spatlappen, zadel voor de passagier en kofferruimte bij. De verschillende onderdelen worden gemaakt in de Rewaco fabriek in Polen, de assemblage gebeurt op de hoofdzetel van het bedrijf in Lindlar, Duitsland.

Gamma en opties

In Lindlar hebben we drie modellen kunnen testen, een initiatief van Suzuki Belgium, de invoerder van Rewaco in ons land. De conversies voor ons land gebeuren trouwens op basis van Belgische modellen. Elk model heeft zijn specifieke opties om zo goed als mogelijk in te spelen op de vraag van de klant. Zo zijn er bijvoorbeeld een achteruit, een specifiek elektrisch systeem, top-cases, armsteunen, windscherm, bijkomende koplampen en een uitgebreid aanbod velgen en banden. De CT1500S werd gemaakt op basis van de Intruder M1500, en is tegenover zijn twee collega's sportiever aangelegd en ziet er ook veel agressiever uit, vooral indien deze is uitgerust met de "Custom Kit" met een 200/50x17 velg vooraan en indrukwekkende Metzeler Marathon XXL 300/35x18 banden achteraan.

De CT1500, de eenzaat!

De achterzijde van de CT1500 met geïntegreerde (bijna vrije) uitlaat doet ons fel terugdenken aan de kleine 1500 cc Formule 1 wagens uit de jaren '60. Met LED achterlichten en knipperlichten, in combinatie met de brede Metzeler banden is dit een heel geslaagd geheel. We mogen dus kennis maken met een trike achter het stuur van een CT1500. Wel, vergeet alles wat je tot nu toe wist, buiten gas geven en schakelen is alles helemaal anders. Niet tegensturen om te draaien, hier moet je aan het stuur in de juiste richting van de bocht sleuren. Om te remmen geven we voorrang aan de voeten om de twee remschijven te bedienen. De eerste bocht was een grote verrassing, de motor blijft in de bochten gewoon kaarsrecht !

Een aparte wereld

Een automobilist zal waarschijnlijk dubbel verrast zijn. De gewoontes en reflexen leren snel aan en we ontdekken een nieuw soort rijplezier. Op dat vlak komt de CT800 het best uit de hoek omdat hij met zijn 500 kg iets lichter is. De uitstekende zithouding geeft meteen het nodige vertrouwen. De CT1500 is op zijn beurt sportiever, en dat is ook te merken aan zijn levendigere wegligging. Daar waar een motorfan niet meteen overtuigd zal kunnen worden van een trike, zal de automobilist heel snel nieuwe sensaties mogen ervaren en een langere trip met passagier plannen. Ter herinnering, voor een trike is een B-rijbewijs voldoende. De prijzen voor deze trikes gaan van 21.570 € (CT800S) tot 29.750 € en hebben een waarborg van twee jaar.