In Europa zet je geen voet aan de grond zonder dieselmotor. Wij kozen dus voor de M, het nieuwste model van het merk, en meer bepaald de M30d GT Premium aangedreven door de drieliter V6 diesel die al bekend is van bij Renault maar aangepast werd door Infiniti. Met 236 pk en 550 Nm koppel hoeft de M niet te blozen naast de concurrentie, ook niet qua uitrusting of technologie. De motor, geplaatst achter de vooras voor een betere gewichtsverdeling, brengt zijn vermogen over op de achterwielen via een automatische zeventrapstransmissie.

Infiniti maakt ook het verschil met een standaarduitrusting die de Duitse concurrenten en hun eindeloze  optielijsten in de touwen gooit. De M beschikt over talloze rijhulpsystemen en systemen die aanrijdingen voorkomen, zoals een dodehoekdetector, een systeem dat je op de juiste rijstrook houdt of een intelligente remhulp die een veiligheidsafstand tot de voorligger bewaart.

Eens iets anders dan de Duitsers

De M is uitstekend uitgerust. Navigatie met aanraakscherm, Forest Air-klimaatregeling, een Bose-audiosysteem met zestien boxen, lederen bekleding, elektrische zetels met verwarming en ventilatie, een achteruitrijcamera, een open dak, een actieve snelheidsregelaar, bandendrukcontrole, antiverblindingsspiegels, sleutelloze toegang, Bluetooth, actieve hoofdsteunen, licht- en regensensoren en we vergeten ongetwijfeld nog veel. Met gelijke uitrusting is de Infiniti echt een koopje.

Hij werd ontworpen voor Europa, maar heeft niet het imago van de gevestigde waarden. Infiniti maakt het verschil met vloeiende en krachtige lijnen, een uitgesproken persoonlijkheid die zich gemakkelijk onderscheidt. De deur geeft toegang tot een warm en luxueus afgewerkt interieur, helemaal anders dan de Duitse ernst. Alle rondingen zijn verrassend en uitnodigend. 

Warmte

De console met zijn geavanceerde bovenkant is opmerkelijk ergonomisch: de elleboog op de armsteun, de pols die op de pook rust, de vingers die langs de perfect geplaatste knoppen onder de centrale  verluchtingsroosters glijden. De uitstekende afwerking kunnen we niets verwijten en de materialen ogen kwaliteitsvol. We betreuren de keuze voor het grafietkleurige leder, minder gedurfd dan de geslaagde en innovatieve stijl van de boordplank en de andere materialen in het interieur. Globaal is het plaatje geslaagd en overtreft Infiniti zijn concurrenten. Lexus mag een voorbeeld nemen aan de originaliteit, zeker in het interieur.

Minpunten

Een eerste teleurstelling als we de motor starten: het geluid in koude toestand dringt sterker door dan gehoopt. Dramatisch is het niet, het verbetert zodra de motor op temperatuur is, maar we hadden beter verwacht. Zeker omdat de geluiddemping goed verzorgd werd, net als de Bose-installatie die het geluid actief regelt. 

Nog een punt van kritiek is de automaat, die niet het uitstekende niveau van BMW haalt bijvoorbeeld. Hij komt een beetje aarzelend op gang, waardoor de M in de eerste meters nooit flitsend uit de startblokken schiet. Het beheer van de bak moet verbeterd worden, want bij lage toeren in fileverkeer wordt het storend. De automaat zet aan tot een rustige, ontspannen rijstijl, welke rijmodus je ook kiest (Sneeuw, Eco, Standaard of Sport). Het onderstel is vrij zacht afgesteld, met een goed evenwicht tussen doeltreffendheid en comfort. Het onderstel is niet specifiek instelbaar, maar dat is niet erg want het comfort haalt een zeer aangenaam niveau, zonder dat je hiervoor de prijs betaalt op het vlak van het weggedrag. Dat blijft uitstekend.

Een plaats vinden

Hoewel we in de eerste meters een zekere soepelheid misten, presteert de motor heel goed, wat uiteraard navenante remmen vereist. Ook op dat vlak geeft deze Infiniti grote voldoening, hij vertraagt direct en is  gemakkelijk te doseren. 

De komst van de Infiniti M zal de markt zeker niet verstoren of de gevestigde orde omver werpen, maar toch is hij het overwegen waard. Behalve de originele stijl, vooral in het interieur, de bouwkwaliteit en de vrijgevige uitrusting, heeft hij uitstekende dynamische kwaliteiten en een exclusieve service. Je hoeft je auto niet binnen te brengen voor onderhoud, Infiniti komt zelf naar jouw werk of thuis, geeft je een Infiniti-vervangwagen, voert het onderhoud uit en brengt de auto terug. Alleen het (gebrek aan) imago kan Infiniti parten spelen. Voorts kan de M zich prima meten met de concurrenten.