De Renault Mégane RS slaat helemaal geen slecht figuur. Bij Vroom houden we er erg van, maar dat neemt niet weg dat hij lichtjes onderdoet voor bijvoorbeeld de Mazda 3 MPS, de Ford Focus RS en de Volkswagen Golf R. Dat komt omdat de Fransman met minder vermogen aan de start verschijnt. Die achterstand wordt weggewerkt met de speciale serie Trophy, die aan spierkracht wint en nieuwe banden krijgt.

Toekomstig verzamelstuk

Met een productie van maar 500 exemplaren zal de Mégane Trophy snel uitgroeien tot een felbegeerde auto, tenzij Renault de verbeteringen op dit model uiteindelijk ook zou doorvoeren op de standaardversie. Deze speciale serie is met een prijs van ongeveer 35.000 euro fors duurder dan de standaardversie (zo'n 8.000 euro extra).

265 pk

De tweeliter turbomotor onderging een kleine vitaminekuur waardoor hij 15 pk en 20 Nm sterker is en uitkomt op 265 pk en 360 Nm. De Mégane RS Trophy haalt 100 km/u in zes seconden (-0,1 seconde) en legt een kilometer uit stilstand af in 25,4 seconden (-0,3 seconde). De topsnelheid overschrijdt de grens van 250 km/u met vier eenheden. Goed nieuws is dat het verbruik daalt van 8,4 tot 8,2 l/100 km (190 g CO2/km).

Banden op maat

De nieuwe Bridgestone Pontenza RE050A verzekert een beter weggedrag op zeer bochtige wegen, meer akoestisch comfort en een betere grip bij regenweer door het asymmetrisch getekende profiel van de band.

Zoek het verschil

Om de Trophy te herkennen zijn de optionele 19-duimsvelgen met rode rand al een eerste aanwijzing, net als de zwarte striping op het dak en de nieuwe achterspoiler. Zoals het hoort op een beperkte serie, benadrukt een genummerd plaatje de exclusiviteit van de auto.