Eerst even een stukje geschiedenis over de heerlijke Retro Triumph Motorbikes, die net zo charmant en uit de mode zijn als de "five o'clock tea" van onze Engelse vrienden. De hergeboorte van Triumph is een mooi verhaal: John Bloor, een echte motorfanaat, voorzag destijds de middelen om te slagen en vooral om duurzaam te investeren. Ondertussen verkocht het merk 20.000 stuks in 2003, en verwacht men voor 2008 49.000 stuks! De Belgische markt volgt deze tendens met een stijging van 289 motos in 2002 naar 730 exemplaren in 2007! De gamma werd logisch en met de nodige originaliteit opgebouwd en concentreert zich rond drie peilers. Als eerste is er het Urban Sport-gamma  (62% van de verkoop) dat  topproducten als de Street en de Triple, de Sprint en de Tiger bevat. De Cruisers (24%) waaronder de Rockett III (zonder weerga), en de Modern Classics (Bonnie en afgeleide). Tenslotte zijn er nog de Modern Classics maar die vertegenwoordigen maar 14% van de verkoop (16% in België). Niet tegenstaande die mindere verkoop zijn het deze modellen die verder boeren op een algemene retro-tendens en het verleden op een andere manier benadert. Andere volgelingen van deze tendens zijn voorbeeld de Beetle, de Mini, de Fiat 500, de Ford Mustang of de GT40, om maar deze op te noemen.

Analyse

Triumph heeft héél veel interesse in het koopgedrag van zijn klanten en voert serieuze enquetes bij de kopers van het merk. Zo komen wij te weten dat de kopers van Modern Classics over het algemeen mannen zijn (94%!) met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar (heimwee hé...!). Het imago van het merk en de look van de machine zijn de voornaamste koopmotiveringen, heel wat meer dan de prestaties of de prijs. De eigenaar van een Modern Classic bezit trouwens dikwijls nog een andere motor. De Triumph wordt enkel voor plezierritjes voorbehouden  en legt gemiddeld amper 4.400 km per jaar af. Zijn eigenaar houdt van  design, geniet een hoog loon... The New Bonnie verscheen in 2001 en werd vervolgens in drie modellen gebouwd: een luxueuzere versie, de T100, een sportievere, de Thruxton en uiteindelijk de landelijke Scrambler.

Het einde van de carburator

2008 kondigt het einde aan van een aantal motors die zich niet aan de Euro3 normen kunnen aanpassen. Ook de Bonnie met zijn goeie oude carburator geraakt er niet door. Good Lord! Hier moést iets aan gedaan worden, maar hoe? Stel je voor, een Bonnie met injectie? Heiligschennis! Maar The Brits zijn niet dom: ze camoufleerden de injectie en gaven de Bonnie de eerste echte-valse carburators van de markt. En de illusie is erg goed uitgeoverd. Tijdens de voorstelling bij de dealer verleden herfst bij een dealer hadden zowel de gasten als de concessiehouder, samen met een Bonniefreak meerdere minuten nodig om het verschil te ontdekken: de afwezigheid van het kraantje op de tank en de sondes in de uitlaten. Bij nader onderzoek merken wij ook dat het reservoir lichtjes uitgezet is, waardoor de capaciteit behouden blijft ondanks de nu aanwezige benzinepomp en filter. Zoals je verder kan lezen is er ook qua rijgedrag  geen enkele wijziging. De injectie zou een niet alleen ecologisch verbetering moeten brengen, zoals een meer constante werking, minder afstellingen en een betere en preciezere reactie bij gasgeven en nog minder moeilijke koud starten.

Nostalgie

De Thruxton geniet van de meeste wijzigingen. We moeten toegeven dat het rijden veeleisend en radicaal was voor de klanten. Triumph heeft naar hen geluisterd en voorziet de Thruxton van een comfortabel stuur, maar behield toch een sportieve houding. Andere nieuwigheid voor 2008 zijn de Arrow uitlaten, die door de Engelse constructeur gekozen werd voor de ontwikkeling van specifieke lijnen.

Een testrit bij mooi weer in de Ardennen liet ons toe de verschillende modellen even van anderbij te bekijken. We zijn lichtjaren verwijderd van de huidige motoren, maar staan volledig op één lijn met de jaren '60 of '70. Klassiek ijzeren kader, conventionele vork, dunbbele vering achteraan en een luchtgekoelde vertical twin.  Alles wat toen helemaal inzwang was en heerlijk uit de toon vallend in 2008.

"In"

Misschien uit de toon, maar zeker niet ouderwets! Zonder uitzonderlijke doeltreffend te zijn, leveren de Triumph's toch uitstekende en zelfs opmerkelijke prestaties. Ze bieden dus op elk moment werkelijke rijplezier met een goede dosis veiligheid ingebouwd. Net als op een Harley, maar dan in een volledig andere stijl. Je hoeft de toerenteller niet tot het rood te duwen (enkel de T100 en de Thruxton bevatten er trouwens één!) of de chronometer te verbrijzelen om met een grote glimlach rond te toeren. Ongetwijfeld is dit hun grootste kwaliteit en dat maakt hen, in een periode waarin we politiek correct moeten blijven, erg actueel.

De beste? De original Bonneville of de T100. De meest sexy? Zonder twijfel de Scrambler. De meest retro? De Thruxton, die je van Ace Café laat dromen. En we kunnen er niet aan weerstaan om u even te tonen wat men met een Thruxton kan doen: de zeldzame Mecatwin TSS die je hier kan bewonderen is eigendom van één van de uitgenodigde journalisten, die trouwens héél fier was dat hij 200km/u kon bereiken aan het stuur van deze prachtige machine, voorzien van… racing carburators !!!