Wie na 11 maart 2021 in Vlaanderen een zogenaamde omgevingsvergunning aanvraagt voor het optrekken van een gebouw, zal meerdere laadpunten voor elektrische voertuigen moeten voorzien, of daar op zijn minst de nodige buizen voor moeten steken. De voorschriften hangen af van het gebruik van het gebouw (woonfunctie of andere), het aantal parkeerplaatsen en dergelijke meer.
Niet-residentieel
Nieuw op te richten of ingrijpend te renoveren gebouwen zonder woonfunctie met meer dan 10 parkeerplaatsen (in of rond het gebouw) moeten binnenkort worden uitgerust met minstens 2 laadpunten. Daarnaast moet de nodige infrastructuur (wachtbuizen of kabelgoten) worden voorzien om minstens 25 procent van de parkeerplaatsen met een laadpunt uit te kunnen rusten.
Gebouwen met woonfunctie
Nieuwe residentiële gebouwen met twee of meer parkeerplaatsen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een bouwvergunning wordt aangevraagd, moeten op elke parkeerplaats de nodige wachtbuizen of kabelgoten hebben voor een oplaadpunt. Dezelfde verplichting geldt bij oudere gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen die een zodanig ingrijpende renovatie ondergaan dat een omgevingsvergunning vereist is.
2025
Vanaf 1 januari 2025 verstrengt de norm nog. Vanaf dan moet elk niet-residentieel gebouw met meer dan twintig parkeerplaatsen minstens twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen hebben. De nieuwe verplichtingen moeten ertoe leiden dat de toenemende elektrificatie van het Vlaamse wagenpark niet botst op een infrastructuurprobleem.Op zoek naar een elektrische wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: