Uiteindelijk is het Ruben Maes die dit weekend met Steve Vanbellingen het stuur zal delen van de BMW Silhouette KS Motorsport bij de aftrap van de Belgian Touring Car Series in Francorchamps. De Vlaming vervangt Bert Longin die geen groen licht om het stoeltje met Steve Vanbellingen te delen. “Het heeft heel wat moeite gekost, maar uiteindelijk hebben we dan toch een oplossing gevonden”, zucht Steve opgelucht. “Tijdens de race zullen we een “Stop&Go” van 35 seconden krijgen maar zondag zal dat zeker niet de enige manier zijn waarop we van ons zullen laten spreken …”
Zoals al aangekondigd had promotor PRC beslist om dit seizoen de Pro-Am formule toe te passen. “Concreet gezien betekent dit dat sommige piloten het label professioneel opgekleefd krijgen terwijl anderen als amateurs bestempeld worden”, vervolgt Koen Leyssens. “Twee Pro’s mogen samen geen ploeg vormen, dat is duidelijk. We hebben helemaal geen problemen met de filosofie maar wel met de toepassing van deze regel. In tegenstelling met andere competities die gelijkaardig werken kregen we geen omstandige omschrijving van de criteria. Het enige wat we ontvingen was een lijst die laattijdig en haast geïmproviseerd werd gecommuniceerd” vult Steve Vanbellingen aan.
“Er staat bvb geschreven dat een Pro een piloot is die een internationaal palmares bezit. Maar wat is een internationaal palmares. Geldt dat ook voor iemand die een wedstrijd in het VdV heeft gewonnen? En wat is een piloot die een nationale competitie domineert. Op de lijst van de Amateurs is er een piloot die samen met mij drie races in de BTCS heeft gewonnen. Is dat nog een amateur? En een piloot die goed scoort in de Porsche Supercup, waar rangschik je die?”
“We hebben dus in het begin van het jaar met een aantal piloten onderhandeld zonder te weten waar we naar toe gingen. En enkele dagen voor de aftrap moeten we dan vaststellen dat Bert Longin geen ploeg mag vormen met Steve Vanbellingen”, pikt Koen Leyssens in. “We hebben onmiddellijk Ruben Maes gecontacteerd die perfect aan de vereisten van de Amateurs voldoet. Hij is nooit fabriekspiloot geweest, heeft nog geen nationale titel gewonnen (buiten de VW Fun Cup) en won geen enkele Belgian GT-wedstrijd. De verrassing was dan ook groot toen die ook geweigerd werd. En dat door de druk van één enkele piloot uit één enkel team !”
Uiteindelijk kwamen de teams tot een overeenkomst waardoor Steve Vanbellingen en Ruben Maes tijdens hun pitstop een Stop&Go van 35” moeten incalculeren. Voor het team was dit de enige mogelijkheid om toch aan de start van het kampioenschap te staan.
De chrono’s starten op vrijdag terwijl beide manches van 90 minuten op zondag geprogrammeerd worden volgens volgende timing
09.00 - 12.00 VW Fun Cup Race (part 2) 180’
12.30 - 14.00 BTCS Race 1 90’
14.30 - 15.35 DSC Race 2 60’ + 1 lap
16.15 - 17.45 BTCS Race 2 90'