Het concept lijkt zo te zijn weg gelopen uit een science fiction film. Je arriveert bij een parkeergarage, stapt uit en je wagen rijdt autonoom weg om zich te parkeren. De wagen communiceert met de infrastructuur om te weten waar er een plaatsje vrij is. Als het een elektrisch aangedreven wagen is, krijgt hij eerst een plaats waar hij via inductie (draadloos) kan herladen. Is de batterij opgeladen, dan rijdt hij weg naar een andere plaats zodat een andere elektrische wagen kan worden opgeladen. Geniaal, niet?
De smartphone in controle
Maar het kan nog verder gaan. Wat te denken van een wagen die je van thuis naar je werk brengt, je voor de deur afzet en zelf een parkeerplaats gaat zoeken? Wil je vertrekken dan gebruik je je smartphone om je wagen te activeren en naar jouw locatie te laten rijden. Al deze manoeuvres kun je controleren via je smartphone. Het is zelfs niet nodig dat de wagen zich op een afgesloten terrein bevindt. Via sensoren is de wagen in staat om voetgangers, fietsers en andere voertuigen te detecteren.
Niet voor meteen
De weg naar deze toekomst is momenteel nog bezaaid met zware investeringen, vooral in de infrastructuur. Het Europese project bracht zes internationale spelers bij elkaar die fors inzetten op de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Onder hen waren Volkswagen, de technische universiteit van Brunswick, Bosch, de ETH Universiteit van Zurich,…
V-Charge, mijnheer?
De naam V-Charge is geïnspireerd door het systeem van parkingjongens (valet) dat in de Verenigde Staten hard in opmars is. Steeds vaker staan er bestuurders klaar aan een etablissement. Als je er aan komt, stop je voor de deur, geef je je sleutels af en zorgen zij ervoor dat je wagen geparkeerd wordt.