François Piette

6 DEC 2013

Moeten krachtige auto’s verboden worden?

We kunnen er niet blind voor zijn, we leven in een autofobe wereld. De auto is taboe, lijken alle politici in koor te verkondigen. Erger nog: hoe kunnen we dure bolides met overdreven vermogen en prestaties nog toelaten in een tijd waarin de werkloosheid hoge toppen scheert, brandstof zeldzaam wordt en veiligheid belangrijker is dan ooit?

Vermogenswedloop

In Duitsland kijkt men daar anders tegenaan. Angela Merkel begrijpt zeer goed dat de Duits auto-industrie een schitterend visitekaartje is voor het land en bovendien een droom voor de werkgelegenheid. Kortom, Duitsland kan niet zonder de auto.

Aangezien de mechaniek voluit kan gaan op de Autobahn en de groeilanden steeds meer exclusiviteit vragen, hanteren de constructeurs het principe ‘meer is beter’ en laten ze de cavalerie van hun bolides de vrije loop. Het gevolg is een unieke vermogenswedloop met auto’s die gemakkelijk meer dan 500 pk leveren.

Is dit nog redelijk?

Maar is dit voor ons, kleine Belgen met een verzadigd wegennet en strenge snelheidsveroordelingen, nog redelijk te noemen in het huidige klimaat dat niet aanzet tot gekke dingen? Een maximumvermogen opleggen, waar sommige groene jongens van dromen, zou de veiligheid op de weg verbeteren, de vervuiling en het brandstofverbruik verminderen en voorkomen dat de kranten vol staan met jonge helden die na een avondje stappen tegen een gebouw zijn geknald. Alleen maar voordelen dus?  

Emotie

De auto kan gezien worden als een eenvoudig vervoermiddel. Alle heisa die errond hangt, is emotie. En emotie, beste lezer, is de motor van elke industrie. Een industrie die, gevoed door ingenieurs en gepassioneerde klanten, zich soms op onwaarschijnlijke projecten stort die helemaal buiten de realiteit lijken te staan. Maar de dure producten van absurde dromen zijn ook de machines die auto van Jan Modaal financieren en nieuwe technologische wegen inslaan.

Een voorbeeld: het systeem om cilinders uit te schakelen, waardoor minder cilinders actief zijn bij een lichte rechtervoet, werd eerst toegepast bij de grote cilinderinhouden en dan beetje bij beetje ingevoerd bij meer populaire modellen zoals de VW Polo. Idem wat bepaalde composietmaterialen betreft die de structuur lichter maken.

Conclusie

Laten we niet bekrompen zijn. Vind je het gegrom van een motor met 300 paarden afschuwelijk, zie deze auto’s dan als avantgardistische technologie in het beste geval of in het slechtste geval als een noodzakelijk kwaad. En vergeet niet dat hun eigenaars, die indirect de autotechnologie van morgen sponsoren, vaak gefrustreerd zijn omdat ze het potentieel van hun bolide niet kunnen benutten. Je bent echter helemaal om te denken wat je wilt: je hebt het recht om het volledig oneens te zijn met ons.

Advertentie
Advertentie
Advertentie